Pierce bästa kvartal någonsin: Krossade 250 miljoner

Ökade med 57 procent första halvåret.

E-handelsföretaget Pierce, som driver webbshopparna 24MX, XLmoto och Sledstore, kan se tillbaka på ännu ett lyckat halvår. Under årets första sex månader ökade e-handlaren sin omsättning med 165 miljoner kronor till totalt 465 miljoner, vilket innebär en tillväxt på 57 procent.

"Har fått upp farten rejält"

Särskilt bra ska det ha gått under det andra kvartalet, då Pierce räknade ihop intäkter på 252 miljoner kronor - en ökning på 55 procent

Annons

- Vi är stolta över att kunna rapportera det bästa kvartalet i Pierce historia, med kraftig tillväxt på alla marknader och för alla tre butiker. Under årets första halvår ökar omsättningen med 165 miljoner, och under hela 2017 ökade omsättningen med 190 miljoner. Så vi har lyckats få upp farten rejält, säger Pierce VD Henrik Zadig i ett pressmeddelande.

Som Ehandel.se tidigare har berättat, har Pierce tilbringat det senaste året med att bland annat expandera utomlands. Så sent som i vintras valde företaget att överge sin dåvarande strategi - att växa organiskt - för att istället köpa på sig en branschkollega.

LÄS ÄVEN: Slog 600 miljoner - köper upp spansk konkurrent

- Vårt förvärv av den spanska e-handelsbutiken Motobuykers har utvecklats enligt plan, men det är främst organisk tillväxt som ligger bakom den starka utvecklingen.

"Goda möjligheter att växa med lönsamhet"

Nu finns Pierce på totalt 17 marknader och över 75 procent av företagets försäljning uppges ske utanför Sverige. För helåret 2017 kom företagets intäkter upp i 618 miljoner kronor, bland annat just på grund av framgångarna utomlands.

Men samarbete med andra aktörer i branschen och ett arbete med att utveckla egna varumärken ska också ha gjort sitt till.

- Kraftig försäljningsökning, ökad lönsamhet och förbättrad lageromsättning är tydliga bevis för detta, ändå vet vi att vi bara har börjat. Den grund vi byggt ger oss mycket goda möjligheter att fortsätta växa med lönsamhet, avslutar Henrik Zadig.

LÄS ÄVEN: E-handlare köper tidning i jakten på bäst content

Annons

Annons