Pierce levererade en rejäl tillväxt trots långdragen vinter

Internationell försäljning hjälper i vinterkylan.

Den svenska e-handlaren Pierce rapporterar idag att affärerna har gått lysande under första kvartalet, trots det för branschen dåliga vädret.

- Säljer man motorcykelutrustning ger en kall och lång vinter inte direkt de bästa förutsättningarna. Vi brukar alltid ha det tuffare med försäljningen under årets första kvartal, men 2018 har börjat väldigt bra. Det är tydligt att vi har lyckats trotsa vinterkylan och levererar ett mycket starkt försäljningsresultat, berättar Henrik Zadig, VD för Pierce, i ett pressmeddelande.

Annons

"Vinner affärer från våra konkurrenter"

Rörelseintäkerna landade på totalt 202 miljoner kronor vilket är en tillväxt med 48 procent jämfört med samma period ifjol. Ökningen tillskrivs bland annat företagets internationella expansion, som kommer väl till hands när de nordiska länderna inte levererar lika bra som vanligt.

LÄS ÄVEN: Slog 600 miljoner - köper upp spansk konkurrent

- Vi vinner affärer från våra konkurrenter på Europas största och mest konkurrensutsatta mc-marknader, det är ett bra bevis på att våra kunder gillar det vi gör, säger Henrik Zadig.

"Svårt att inte vara annat än väldigt nöjd"

När kylan hade tagit ett rejält grepp om norra Europa så kompenserade helt enkelt södra Europa försäljningen hos Pierce. Företaget rapporterar att 78 procent av intäkterna under första kvartalet 2018 kom från andra länder än Sverige.

- Det är svårt att inte vara annat än väldigt nöjd med starten av 2018. Vi når kraftig försäljningstillväxt på alla marknader och stärker samtidigt vår lönsamhet, säger Henrik Zadig.

Företagets e-handel lanserades internationellt 2011, då man tog sig an Finland, och idag finns bolaget i 17 länder.

Annons