Annons

Pierce levererade en rejäl tillväxt trots långdragen vinter Daniel Petersen (grundare), Henrik Zadig (vd), Stefan Rönn (grundare)

Pierce levererade en rejäl tillväxt trots långdragen vinter

2018-04-16 13:55

Internationell försäljning hjälper i vinterkylan.

Den svenska e-handlaren Pierce rapporterar idag att affärerna har gått lysande under första kvartalet, trots det för branschen dåliga vädret.

- Säljer man motorcykelutrustning ger en kall och lång vinter inte direkt de bästa förutsättningarna. Vi brukar alltid ha det tuffare med försäljningen under årets första kvartal, men 2018 har börjat väldigt bra. Det är tydligt att vi har lyckats trotsa vinterkylan och levererar ett mycket starkt försäljningsresultat, berättar Henrik Zadig, VD för Pierce, i ett pressmeddelande.

"Vinner affärer från våra konkurrenter"

Rörelseintäkerna landade på totalt 202 miljoner kronor vilket är en tillväxt med 48 procent jämfört med samma period ifjol. Ökningen tillskrivs bland annat företagets internationella expansion, som kommer väl till hands när de nordiska länderna inte levererar lika bra som vanligt.

LÄS ÄVEN: Slog 600 miljoner - köper upp spansk konkurrent

Annons
Annons
- Vi vinner affärer från våra konkurrenter på Europas största och mest konkurrensutsatta mc-marknader, det är ett bra bevis på att våra kunder gillar det vi gör, säger Henrik Zadig.

"Svårt att inte vara annat än väldigt nöjd"

När kylan hade tagit ett rejält grepp om norra Europa så kompenserade helt enkelt södra Europa försäljningen hos Pierce. Företaget rapporterar att 78 procent av intäkterna under första kvartalet 2018 kom från andra länder än Sverige.

- Det är svårt att inte vara annat än väldigt nöjd med starten av 2018. Vi når kraftig försäljningstillväxt på alla marknader och stärker samtidigt vår lönsamhet, säger Henrik Zadig.

Företagets e-handel lanserades internationellt 2011, då man tog sig an Finland, och idag finns bolaget i 17 länder.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta