Pierre Robert väljer svenskt vid lansering av E-handel

Den norska koncernen Orklas klädföretag Pierre Robert gör en satsning på nätet med en ny e-handel. Webbshopen lanseras både i en svensk och en norsk version som kommer att synas i en reklamkampanj i ett flertal TV-kanaler.

Pierre Robert som designar basplagg för både kvinnor och män har 179 anställda i Norge och Sverige och omsätter 516 miljoner norska kronor. Sedan en tid tillbaka ägs man av den norska koncernen Orkla, som i sin tur omsätter 61 miljarder norska kronor och har 30 000 anställda i 40 länder.

När Pierre Robert köptes upp flyttades stora delar av underklädesförsäljning från detaljhandeln till dagligvaruhandeln i Norge. Alla kläderna designas även av ett skandinaviskt designteam i Oslo.

Annons

Nu gör man enligt egen utsago en storsatsning på nätet och lanserar en svensk och en norsk e-handel. Samtidigt börjar också en reklamkampanj att rulla i ett flertal TV-kanaler för att introducera den nya butiken.

Kommer innehålla ett urval

Enligt Markus Engelbrekts, affärsutvecklingsansvarig på Pierre Robert är webbhandeln ett stort steg för företaget och den nya butiken kommer att erbjuda ett urval av Pierre Roberts kollektioner.

När de bestämde sig för att starta e-handel så föll valet av samarbetspartner på den svenska e-handelsutvecklaren Panagora.

– Jag fick upp ögonen för Panagora efter att en kollega som arbetar på Acne varmt rekommenderade dem. Vi gillade de butiker som de skapat tidigare och efter mer grundliga efterforskningar blev de ett självklart val, säger Markus Engelbrekts.

Källa: Press

Annons