Annons

Pinterest lanserar en ny funktion för E-handlare

Pinterest lanserar en ny funktion för E-handlare

2014-05-14 09:23

Pinterest levererar redan idag en hel del trafik till e-handlare, åtminstone i USA. Men man är inte nöjda och nu har den virtuella anslagstavlan lanserat en ny funktion, Promoted Pins. Med hjälp av denna kan e-handlare och andra företag betala för att synas bättre på det sociala mediet.

Sociala medier lockar allt mer trafik till e-handlare. Pinterest ska vara en av dem som växer snabbast och det är inte bara i USA den virtuella anslagstavlan vinner mark. Även här i Sverige växer användartalet för varje månad.

Många tror också att Pinterest kan bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare. Samtidigt visar studier att det sociala mediet petat ner Facebook från förstaplatsen när det gäller att dela med sig av något inom kategorin e-handel.

Pinterest har under de senaste åren gjort ett antal försök för att närma sig e-handeln. Bland annat har man lanserat ett mätverktyg som ska hjälpa företag att se hur mycket trafik som kommer via det sociala nätverket. Man har även tagit fram ett prisbevakningssystem som gör det möjligt för användaren att fynda saker som de ”pinnat”.

Och nu lanserar Pinterest en ny funktion som ska tilltala e-handlare och varumärken, nämligen Promoted Pins. Arbetet började redan i höstas och nu rullar man alltså ut funktionen i en liten skala med hjälp av utvalda varumärken och företag i USA.
– Dessa varumärken kommer att hjälpa oss att testa Promoted Pins för att se till att det är smakfullt, transparent, relevant och för att sedan kunna förbättras utifrån er feedback. Det så att Pinterest kan fortsätta att vara en fantastisk upplevelse för alla, skriver Pinterest på sin officiella blogg.

Relevanta exponeringar

Som användare kan man inte köpa e-handlares produkter direkt på själva Pinterest. Varken på sajten eller i appen, men när man klickar på en Pin föreställande en produktbild refereras man i de flesta fall till den hemsida där det går att köpa produkten.

Och här kommer det inte att bli någon skillnad. Promoted Pins fungerar precis som vanliga Pins, skillnaden är att företag betalar för Promoted Pins. Det för att exponeras i relevanta sök- och kategoriflöden på Pinterest.

För att samla in så mycket feedback som möjligt kommer alltså Promoted Pins till en början endast lanseras tillsammans med en liten grupp företag. Förhoppningen är dock att öppna upp tjänsten för allt fler organisationer under årets gång.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Runns.se
2014-05-15 08:00

Det var väl väntat :-)

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta