Annons

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

2012-04-26 16:00

Vi publicerade tidigt en genomgång av det starkt växande nätverket Pinterest. En digital anslagstavla och socialt nätverk där man primärt delar bilder med varandra. Pinterest visade sig snabbt leverera mycket trafik till e-handlare. En mycket större mängd trafik än andra nätverk, relativt till sin storlek.

Det är ganska naturligt att man på Pinterest klickar på en bild och sedan klickar sig vidare för att se källan. När källan är en webbutik och användaren redan visat sitt intresse för produkten bör detta leda till köp.

Nu visar nya undersökningar att sidor som Pinterest inte bara levererar trafik utan även köp. I en undersökning av nästa 4000 nätshoppare svarade 32 procent att de köpt något de sett på Pinterest eller andra bilddelningssidor. Man har även analyserat stora e-handlares nyhetsbrev och sett att 24 procent numera lyfter Pinterest bland de sociala nätverken. Youtube ligger på tredjeplats efter Facebook och Twitter i länkar ifrån stora e-handlare. Pinterest förväntas dock gå om Youtube när som helst.

Detta är ett mycket snabbt införande av en relativt nystartad tjänst och tyder på att Pinterest engagerar konsumenter och leder till köp. Vi vet dock att många experimenterar med Pinterest just nu, speciellt svenska e-handlare, och det vore kul att höra hur många av er som fått beställningar via den digitala anslagstavlan.

 

Källa: internetretailer

Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

mrichardsson
2012-04-29 19:03

Men hur är det med svenska exempel? Finns det någon som sett någon signifikant ökning av trafik/försäljning via Pinterest?
Jag har inte gjort det, trots att det finns en del pinnar från oss därute. Lite lite trafik, men ingen försäljning. Och då lämpar sig ju designprodukter riktade mot kvinnor _extremt_ bra för just Pinterest...

Annons
Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny <nobr>e-handel</nobr>

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius startar ny e-handel

"Ett internationellt projekt på sikt".

Annons
Annons
Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Han lämnar H&M för att bli Pulsens nya VD

Mikael Vikman får toppjobb hos e-handelsleverantören.

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

Danmark har EU:s dyraste porto - Sverige under genomsnittet

"Kostnaden för att skicka brev och små paket är så groteskt höga".

PTS:

PTS: "Återstår en hel del arbete för postoperatörerna"

PostNords rapport visade på tydlig förbättring i både leverans och kundnöjdhet, men Post- och telestyrelsen har en annan åsikt.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kontroversiell <nobr>e-handlare</nobr> har startat upplevelsecentrum

Kontroversiell e-handlare har startat upplevelsecentrum

"Jättebra respons från hela Malmö".

Coca-Colas VD talar ut i media:

Coca-Colas VD talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

Vad andra <nobr>e-handlare</nobr> kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Krönika: Vad andra e-handlare kan lära av nätbokhandelns uppgång och fall

Boktuggs chefredaktör om risken att bli utbytt om du inte följer med i utvecklingen.

Annons
Annons
Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Daniel Wellington fälls för mjölkbondes klockreklam

Att tagga inlägget med #samarbete räckte inte.

Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Helgläsning: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Branschen både sår och skördar ständigt nya miljoner.

<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cowab AB söker:

E-commerce Manager

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem