Annons

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

2012-04-26 16:00

Vi publicerade tidigt en genomgång av det starkt växande nätverket Pinterest. En digital anslagstavla och socialt nätverk där man primärt delar bilder med varandra. Pinterest visade sig snabbt leverera mycket trafik till e-handlare. En mycket större mängd trafik än andra nätverk, relativt till sin storlek.

Det är ganska naturligt att man på Pinterest klickar på en bild och sedan klickar sig vidare för att se källan. När källan är en webbutik och användaren redan visat sitt intresse för produkten bör detta leda till köp.

Nu visar nya undersökningar att sidor som Pinterest inte bara levererar trafik utan även köp. I en undersökning av nästa 4000 nätshoppare svarade 32 procent att de köpt något de sett på Pinterest eller andra bilddelningssidor. Man har även analyserat stora e-handlares nyhetsbrev och sett att 24 procent numera lyfter Pinterest bland de sociala nätverken. Youtube ligger på tredjeplats efter Facebook och Twitter i länkar ifrån stora e-handlare. Pinterest förväntas dock gå om Youtube när som helst.

Detta är ett mycket snabbt införande av en relativt nystartad tjänst och tyder på att Pinterest engagerar konsumenter och leder till köp. Vi vet dock att många experimenterar med Pinterest just nu, speciellt svenska e-handlare, och det vore kul att höra hur många av er som fått beställningar via den digitala anslagstavlan.

 

Källa: internetretailer

Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

mrichardsson
2012-04-29 19:03

Men hur är det med svenska exempel? Finns det någon som sett någon signifikant ökning av trafik/försäljning via Pinterest?
Jag har inte gjort det, trots att det finns en del pinnar från oss därute. Lite lite trafik, men ingen försäljning. Och då lämpar sig ju designprodukter riktade mot kvinnor _extremt_ bra för just Pinterest...

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.