Annons

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

2012-04-26 16:00

Vi publicerade tidigt en genomgång av det starkt växande nätverket Pinterest. En digital anslagstavla och socialt nätverk där man primärt delar bilder med varandra. Pinterest visade sig snabbt leverera mycket trafik till e-handlare. En mycket större mängd trafik än andra nätverk, relativt till sin storlek.

Det är ganska naturligt att man på Pinterest klickar på en bild och sedan klickar sig vidare för att se källan. När källan är en webbutik och användaren redan visat sitt intresse för produkten bör detta leda till köp.

Nu visar nya undersökningar att sidor som Pinterest inte bara levererar trafik utan även köp. I en undersökning av nästa 4000 nätshoppare svarade 32 procent att de köpt något de sett på Pinterest eller andra bilddelningssidor. Man har även analyserat stora e-handlares nyhetsbrev och sett att 24 procent numera lyfter Pinterest bland de sociala nätverken. Youtube ligger på tredjeplats efter Facebook och Twitter i länkar ifrån stora e-handlare. Pinterest förväntas dock gå om Youtube när som helst.

Detta är ett mycket snabbt införande av en relativt nystartad tjänst och tyder på att Pinterest engagerar konsumenter och leder till köp. Vi vet dock att många experimenterar med Pinterest just nu, speciellt svenska e-handlare, och det vore kul att höra hur många av er som fått beställningar via den digitala anslagstavlan.

 

Källa: internetretailer

Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

mrichardsson
2012-04-29 19:03

Men hur är det med svenska exempel? Finns det någon som sett någon signifikant ökning av trafik/försäljning via Pinterest?
Jag har inte gjort det, trots att det finns en del pinnar från oss därute. Lite lite trafik, men ingen försäljning. Och då lämpar sig ju designprodukter riktade mot kvinnor _extremt_ bra för just Pinterest...

Annons
PostNords VD ryter ifrån:

PostNords VD ryter ifrån: "Direkt felaktigt i SvD"

PostNord tillbakavisar SvD:s uppgifter om att chaufförer skulle ha struntat i att köra ut paket.

Annons
Annons

Riskkapital bäddar för madrasskrig på nätet

New York-baserade Helix Sleep plockar in 7,4 miljoner dollar för att skala upp sin skräddarsydda madrass-verksamhet.

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

BGA Fotobutik har sålt för 1,25 miljoner på nätet hittills i augusti.

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Efter Meny är det nu dags för Spar att börja med e-handel. Därmed blir man den andra livsmedelskedjan som går online i Norge.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tesco låter kunder beställa och hämta samma dag

Den brittiska dagligvarukedjan utökar sitt click and collect-alternativ med upphämtning i butik samma dag.

Amazon testar 30-timmarsvecka men utan betalt

E-handelsjätten kör egen variant på lägre arbetstid.

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Betalleverantören har rullat ut en Wordpress-modul för den nyligen lanserade betallösningen PaysonCheckout 2.0.

1
Annons
Annons
Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

Coop lanserar Smartkassen - en tjänst som låter kunden kombinera recept med lösplock.

Amazon tar sikte på Chicago med sin femte butik

E-handlaren fortsätter att expandera i den fysiska världen med ännu en planerad butiksöppning.

Modeveteranen Oscar Åsman ska leda nya Manofakind.se

Modeveteranen Oscar Åsman ska leda nya Manofakind.se

Retail and Brands rekryterade internt och hittade Oscar Åsman till tjänsten som operativ chef på den nya e-handeln Manofakind.se.

Handelsministern: "Det kommer att vara möjligt att ta olika priser i olika länder"

Sveriges EU- och handelsminister är "väldigt intresserad" av att e-handeln växer och vill skapa en balans mellan företagens och konsumenternas intressen.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem