Annons

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

Pinterest levererar inte bara trafik utan även köp

2012-04-26 16:00

Vi publicerade tidigt en genomgång av det starkt växande nätverket Pinterest. En digital anslagstavla och socialt nätverk där man primärt delar bilder med varandra. Pinterest visade sig snabbt leverera mycket trafik till e-handlare. En mycket större mängd trafik än andra nätverk, relativt till sin storlek.

Det är ganska naturligt att man på Pinterest klickar på en bild och sedan klickar sig vidare för att se källan. När källan är en webbutik och användaren redan visat sitt intresse för produkten bör detta leda till köp.

Nu visar nya undersökningar att sidor som Pinterest inte bara levererar trafik utan även köp. I en undersökning av nästa 4000 nätshoppare svarade 32 procent att de köpt något de sett på Pinterest eller andra bilddelningssidor. Man har även analyserat stora e-handlares nyhetsbrev och sett att 24 procent numera lyfter Pinterest bland de sociala nätverken. Youtube ligger på tredjeplats efter Facebook och Twitter i länkar ifrån stora e-handlare. Pinterest förväntas dock gå om Youtube när som helst.

Detta är ett mycket snabbt införande av en relativt nystartad tjänst och tyder på att Pinterest engagerar konsumenter och leder till köp. Vi vet dock att många experimenterar med Pinterest just nu, speciellt svenska e-handlare, och det vore kul att höra hur många av er som fått beställningar via den digitala anslagstavlan.

 

Källa: internetretailer

Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

mrichardsson
2012-04-29 19:03

Men hur är det med svenska exempel? Finns det någon som sett någon signifikant ökning av trafik/försäljning via Pinterest?
Jag har inte gjort det, trots att det finns en del pinnar från oss därute. Lite lite trafik, men ingen försäljning. Och då lämpar sig ju designprodukter riktade mot kvinnor _extremt_ bra för just Pinterest...

Annons
Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Annons
Annons
Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

12
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Pineberry ger <nobr>e-handeln</nobr> sajter som fungerar hos Google

Emeet: Pineberry ger e-handeln sajter som fungerar hos Google

Pineberry kommer till Emeet med tips på hur man som e-handlare får en SEO-vänlig plattform.

Indiska får ny VD - ska leda omställningen

Indiska får ny VD - ska leda omställningen

Ersätter David Rönnberg som tillträdde 2015.

Apotea: Nu Sveriges starkaste apoteksvarumärke

Apotea: Nu Sveriges starkaste apoteksvarumärke

Tar kronan ifrån Apotek Hjärtat.

Annons
Annons
Nästa matjätte ger sig på leverans till kylskåpet

Nästa matjätte ger sig på leverans till kylskåpet

Får en timme på sig att ta sig in i kundens hem.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem