Annons

Pinterest lockar allt fler användare i Sverige

Pinterest lockar allt fler användare i Sverige

2013-10-29 11:15

Den virtuella anslagstavlan Pinterest har visat sig driva en hel del trafik till e-handlare i USA. Men det har även börjat ta sig på den här sidan havet. Användarantalet växer för varje månad och Pinterest är idag ett av de tio största sociala medierna i Sverige.

Även om Pinterest fortfarande listas efter Facebook, Twitter och Instagram är det många som tror att det kan bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare.

Studier visar också att den digitala anslagstavlan petat ner Facebook från förstaplatsen när det gäller att dela med sig av något inom kategorin e-handel. Det finns också rapporter som säger att Pinterests användare spenderar dubbelt så mycket pengar på näthandel jämfört med de som handlar via annonser på Facebook eller Twitter.

Många svenska e-handlare frågar sig dock hur pass stort det är i Sverige och om man har någon nytta av det som näthandlare i falukorvens land. Nya siffror från analysverktyget Orvesto visar att det mycket väl kan bli så.

Pinterest växer för varje månad och cirka 276 000 svenskar använder idag den digitala anslagstavlan, och antalet växer snabbt. På bara en månad har användartalet ökat med 90 000 i Sverige.

Pinterest listas nu som ett av de tio största sociala medierna i Sverige och särskilt populärt är det hos det kvinnliga könet. 62 procent av användarna ska nämligen vara kvinnor mellan 18-34 år. Så har du det som din primära målgrupp kan Pinterest mycket väl vara en bra idé.

Ett effektivt marknadsföringsverktyg

Samtidigt börjar allt fler svenska företag och e-handlare nu få upp ögonen för Pinterest och ser det som ett effektivt marknadsföringsverktyg. Vitvarubolaget Electrolux är ett företag som ser det som en självklar del av sin strategi på sociala medier.
– Vi ser Pinterest som en spännande plattform för att både visa våra produkter och vad man kan göra med dem, men även att ha en dialog med konsumenter. Eftersom det just är bilder ser vi det som en viktig del av vår visuella storytelling kring Electrolux varumärke. Sen är det en intressant kanal utifrån ett e-kommersiella perspektiv, säger Mattias Holm, ansvarig för sociala medier på Electrolux, till tidningen Dagens Industri.
En stor fördel för e-handlare är också att bilderna som läggs upp på Pinterest kan länkas direkt till nätbutiken. Så om en användare hittar något de tycker om kan de snabbt och enkelt komma åt den produkt de är intresserade av.
– Till skillnad från Pinterest finns det ingen direkt länk till företaget på andra sociala medier som Instagram. Dessutom är Pinterest målgrupp en så kallad postordermålgrupp som har ett starkt köpbeteende och handlar mycket på nätet, säger Nils Andersson Wimby, chef på kommunikationsbyrån Isobar.

Källa: DI

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta