Pinterest sägs jobba på en köpknapp för sitt nätverk

Pinterest har som de flesta sociala nätverk flörtat med e-handeln. De har introducerat stöd för produkter med pris och annonser i form av Promoted Pins som kan öka exponeringen för e-handlare. De har även lanserat en analystjänst som gör att man bättre kan mäta effekten av sin närvaro i det sociala nätverket. Nu sägs en köpknapp lura runt hörnet.

Pinterest är inte lika stort som jättarna Facebook och Twitter men börjar närma sig Instagram om vi tittar i Ehandelsindex. Det är dock känt sedan länge att Pinterest är bra på att leda trafik till e-handlare som faktiskt även konverterar till köp. Detta är kanske inte så konstigt med tanke på att nätverket ämnar att inspirera och ofta visar kollektioner av produkter som till exempel kan passa till hemmet.

Nyligen meddelade Pinterest att de lagt till en ny sorts Pin som gäller appar. Du kan nu enkelt installera en app via en ny installationsknapp direkt i nätverket.

Annons

– App Pins är de första pins du kan ta direkt handling på, genom möjligheten att ladda ned appar direkt från Pinterest med enbart ett klick på en installationsknapp, säger Andrea Lewis Åkerman, PR för Pinterest i Norden.

Nu ryktas det att ännu en ny knapp kan vara på väg till Pinterest. Enligt Bloomberg ska det sociala nätverket planera en köpknapp för e-handel inom de närmaste månaderna. Detta är en ganska väntad utveckling, eller i alla fall experiment, i ett nätverket som redan idag leder till en hel del köp.

Inte ensamma

Den beryktade knappen verkar vara en förlängning av Promoted Pins, de befintliga annonserna, och sägs erbjuda annonsörer att direkt i Pinterest konvertera en intresserad kund. Det skulle förmodligen också vara ett tillfälle för Pinterest att ta en större del av e-handelskakan.

Redan nu ska det finnas olika Pinterest-liknande sidor som erbjuder köpfunktion. Vi vet även att både Facebook och Twitter testar och experimenterar med köpfunktioner i deras nätverk. Det handlar förstås om att minska stegen till avslut men även att få vara med i transaktionen och göra annonser i nätverken mer effektiva. Ingen verkar dock ha lyckats riktigt bra ännu.

Vi får se om Pinterest kanske lanserar en attraktiv lösning senare i år. Det vi vet är i alla fall att nätverkets användare är bland de mest köpsugna när det kommer till sociala nätverk, om du säljer rätt sorts produkter.

 

Källa: Bloomberg

Annons

Annons