Annons

Pinterest ser ut att bli nästa stora superstjärna

Pinterest ser ut att bli nästa stora superstjärna

2012-06-19 13:51

Vi har tidigare diskuterat Pinterests vara eller icke vara för e-handlare. Enligt nya undersökningar ser det dock ut som att Pinterest kommer att bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare.

I en ny undersökning så knappar Pinterest in på de äldre kollegorna Twitter och Facebook. Undersökningen är gjord av Monetate som bland annat anlitas av stora kunder som Best Buy och Urban Outfitters för att maximera deras marknadsföringsstrategier. De säger helt enkelt att om man inte använder sig av Pinterest kommer man att hamna på efterkälken.

Under första kvartalet 2011 stod Facebook för 88 procent av den sociala trafiken till e-handlarna, Pinterest för knappt en procent. Ett år senare leder Facebook fortfarande men har minskat till 60 procent medan Pinterest har ökat till 26 procent. Trafiken från Pinterest är också av hög kvalité och genererar en hel del försäljning.

Pinterest är kanske inte är ett måste för alla e-handlare. En butik som säljer kläder eller heminredning har nog större intresse för tjänsten än en butik som enbart säljer kablar.

Tydliga trender

Under de senaste månaderna har fler och fler butiker valt att integrera Pinterest på sina produktsidor så att kunderna lätt kan sätta upp den på sin anslagstavla, bland annat e-handelsjätten Amazon.com.

När man tittar närmare på Pinterest så finns det ganska tydliga trender. Sajten lockar många kvinnliga användare och även de som inte tidigare engagerat sig i sociala nätverk. Sajten har gått från att vara till för gör-det-själv-projekt till en sida för att även visa produkter från e-butiker.

En annan stor fördel med Pinterest är att det precis som twitter når betydligt fler människor än Facebook där man oftast bara interagerar med sina vänner. Pinterest kan också ge fantastiska resultat när det gäller ranking i sökmotorerna.

 

Källa: allthingsd

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Per Nilsson
2012-06-19 16:06

Är detta jänkarstatistisk?

Jag kikade och kikade men hittade inte i rapporten.

Om det är det så är det rätt meningslöst att applicera på Sverige.

I USA är t.ex. Yelp och Carfax gigantiska, här i Sverige är det pyttesmå.

Jag gillar givetvis Pinterest och hoppas verkligen att det blir en succé, men jag är inte så säker på att det kommer bli jättepoppis ute i stugorna här i kalla Norden.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta