Piratkopierade och illegala produkter är julens vinnare

Varje år köper svenskarna piratkopierade kläder, leksaker och kosmetika för sju miljarder svenska kronor. En siffra som ökar i takt med att julen närmar sig.

Nyligen presenterades en undersökning som visade att 24 procent av svenskarna köpt piratkopierade produkter på nätet. När julen står för dörren löper konsumenter ännu större risk att köpa förfalskade produkter, och nu visar nya siffror att tillverkarna av piratkopierade och illegala produkter tjänar stora pengar under julhandeln.

Enligt en sammanställning från PRV, Patent- och registreringsverket, köper svenskarna piratkopierade kläder, leksaker och kosmetika för drygt sju miljarder svenska kronor årligen. Man påpekar också att det idag inte är särskilt vanligt att hitta kopior i etablerade butiker.

Annons

De allra flesta piratkopiorna hittar man istället på nätet då allt fler köper varor direkt genom e-handel, så även julklappsinköpen.

– Organiserad kriminalitet ligger oftast bakom handeln och tillverkningen av piratkopierade varor, säger Peter Hedin, PRV:s expert på piratkopieringsfrågor.

Kläder överlägsen etta

Enligt, The European Observatory on Infringements of Intellectual Property Rights, omsätter illegal kosmetika 370 miljoner kronor årligen i Sverige, medan sportartiklar omsätter 160 miljoner.

Kläder toppar med hela 6,3 miljarder kronor årligen och en av orsakerna ska alltså vara den ökande handeln över nätet. Peter Hedin påpekar också att det finns flera anledningar till att tänka till både en och två gånger när en vara säljs till ett orimligt lågt pris.

De bakomliggande anledningarna är ofta barnarbete under undermåliga förhållanden och att materialen inte är av samma säkerhet och kvalité som originalet.

– Den illegala tillverkningen hämmar utvecklingen inom alla dessa områden där piratkopiering sker med förlorade arbetstillfällen som följd, bara klädhandeln beräknas förlora mer än 4000 jobb per år på piratkopiering. Om inte rättighetsinnehavarna kan tjäna pengar på det de producerar så finns det inget incitament för dem att skapa nya produkter, säger Peter Hedin.

Annons