Annons

Platta paket under granen om kunden själv får välja

Platta paket under granen om kunden själv får välja

2013-12-11 09:44

Surfplattan är het i julhandeln. Med en försäljningsökning på 50 procent jämfört med föregående år är surfplattan den mest efterfrågade produkten under julhandelns första vecka. Allt tyder på att den blir årets julklapp även i år hos Elgiganten.

Elektronikbranschen verkar slå Handelns Utredningsinstitut på fingrarna när det gäller att utse årets julklapp. Surfplattan säljer betydligt bättre än råsaftscentrifugen, i alla fall i Elgigantens butiker.

Redan under 2012 noterade kedjan en dramatisk försäljningsökning för surfplattor och under den första veckan i december 2012, passerade surfplatteförsäljningen för första gången antalet sålda datorer hos Elgiganten.

I år ska surfplatta nummer två och tre införskaffas till de svenska hemmen, och under julhandelns första vecka 2013, ökade försäljningen med 50 procent trots starka siffror från föregående år.
– Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar hela familjen och nu finns ett brett utbud av modeller och varumärken att välja mellan, oavsett om du vill uppgradera dig eller ge till barnen i julklapp, säger Mark Hammarberg, Försäljningschef Data på Elgiganten.

Surfplattor som krymper

I år är det alltså dags för barnen att få sin egen surfplatta. Och då finns det två tydliga vägar att gå för de vuxna. Antingen får barnen ärva den befintliga surfplattan medan de vuxna i hushållet uppgraderar sig till en senare modell.

Eller så ligger det en helt ny skinande surfplatta och väntar på barnen under granen. I det senare fallet har surfplattorna en tendens att krympa i storlek.
– Med ett bredare utbud än någonsin tidigare kan vi notera en trend bland våra kunder där de vuxna fortsatt efterfrågar surfplattor i det större formatet tio tum medan de mindre modellerna i storlek sju till åtta tum uppfattas som mer lätthanterliga för barnen, säger Mark Hammarberg.
Men det är inte bara surfplattor som krängs under julhandeln. Man märker också av kraftigt ökad efterfrågan på tillbehör. Minneskort, fodral och väskor är vanligast, men trådlösa tangentbord, dockningsstationer, hållare och andra tillbehör för bilen samt gamingtillbehör växer allt mer i popularitet.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta