Annons

Platta paket under granen om kunden själv får välja

Platta paket under granen om kunden själv får välja

2013-12-11 09:44

Surfplattan är het i julhandeln. Med en försäljningsökning på 50 procent jämfört med föregående år är surfplattan den mest efterfrågade produkten under julhandelns första vecka. Allt tyder på att den blir årets julklapp även i år hos Elgiganten.

Elektronikbranschen verkar slå Handelns Utredningsinstitut på fingrarna när det gäller att utse årets julklapp. Surfplattan säljer betydligt bättre än råsaftscentrifugen, i alla fall i Elgigantens butiker.

Redan under 2012 noterade kedjan en dramatisk försäljningsökning för surfplattor och under den första veckan i december 2012, passerade surfplatteförsäljningen för första gången antalet sålda datorer hos Elgiganten.

I år ska surfplatta nummer två och tre införskaffas till de svenska hemmen, och under julhandelns första vecka 2013, ökade försäljningen med 50 procent trots starka siffror från föregående år.
– Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar hela familjen och nu finns ett brett utbud av modeller och varumärken att välja mellan, oavsett om du vill uppgradera dig eller ge till barnen i julklapp, säger Mark Hammarberg, Försäljningschef Data på Elgiganten.

Surfplattor som krymper

I år är det alltså dags för barnen att få sin egen surfplatta. Och då finns det två tydliga vägar att gå för de vuxna. Antingen får barnen ärva den befintliga surfplattan medan de vuxna i hushållet uppgraderar sig till en senare modell.

Eller så ligger det en helt ny skinande surfplatta och väntar på barnen under granen. I det senare fallet har surfplattorna en tendens att krympa i storlek.
– Med ett bredare utbud än någonsin tidigare kan vi notera en trend bland våra kunder där de vuxna fortsatt efterfrågar surfplattor i det större formatet tio tum medan de mindre modellerna i storlek sju till åtta tum uppfattas som mer lätthanterliga för barnen, säger Mark Hammarberg.
Men det är inte bara surfplattor som krängs under julhandeln. Man märker också av kraftigt ökad efterfrågan på tillbehör. Minneskort, fodral och väskor är vanligast, men trådlösa tangentbord, dockningsstationer, hållare och andra tillbehör för bilen samt gamingtillbehör växer allt mer i popularitet.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta