Plattan håller E-handeln varm och går om Mobiler

Surfplattor har gått om mobiler i Internettrafik för första gången. Detta säger en ny undersökning ifrån företaget Adobe. Samtidigt är plattan mycket populär när det kommer till att shoppa på nätet.

Enligt Adobes digitala index ska surfplattor nu stå för 8 procent av den globala Internettrafiken (sidvisningar). Smarta mobiler ligger strax efter med 7 procent.

Adobes index innefattar inte Sverige men en mängd stora marknader som Storbritannien, USA, Kina, Kanada, Australien, Japan, Frankrike och Tyskland. Indexet skall omfatta över 1000 olika sidor och mer än 100 miljarder sidvisningar.

Annons

Det ska vara en marginell skillnad mellan smarta mobiler och surfplattor, men den senare kategorin har exploderat i sidvisningar den senaste tiden.


Utvecklingen i Internettrafik

Adobe menar på att surfplattor är mycket mer lämpade för just surfning. En inte speciellt kontroversiell slutsats och enligt deras undersökning tittar en användare på 70 procent fler sidor via en surfplatta än via en smart mobil.

Landet där flest använder en surfplatta för att surfa runt är Storbritannien. I länder som Japan och Kina är det dock smarta mobiler som är vanligast när man surfar mobilt.

Alla länder i undersökningen skall dock ha sett trafiken ifrån surfplattor dubblats det senaste året.

Hur är det då med trafiken till e-handelssidor. Där säger faktiskt Adobes index att surfplattor är mycket väl lämpade för nätshopping. Något som även skall reflekteras i siffrorna. Den typ av sidor som sett absolut mest trafik ifrån surfplattor är just handelssidor. Andra populära resmål för surfplatteanvändare är resesidor.

Plattan visar kärlek till E-handeln

Adobe skriver följande på sin blogg:

Annons

"Vi har hållit ett vakande öga på hur snabbt surfplattor har tagit fart. För bara ett år sedan i januari upptäckt vi att besökare som använder plattor spenderar 54% mer per nätorder än sina motsvarigheter på smartphones och 19% mer än stationära och bärbara datorer. Under den senaste julhandeln såg vi att 13,5% av all e-handel utförts via plattor.
...
Nu vet vi att trafiken ifrån surfplattor inte bara är mer värdefull när det gäller e-handel och engagemang, utan plattor har också blivit den primära enheten för mobil surfning."

Slutsatsen Adobe drar, bortset ifrån att du bör använda dem för att skapa optimerade sidor, är att det börjar bli svårare att anpassa sig till användarna. Surfplattorna blir mindre och mobilerna blir större. Användarna kommer in via en massa olika enheter och att anpassa innehållet kan bli klurigt.

Ett tydligt tecken på detta kan vara Asus senaste surfplatta med namnet Fonepad, det vill säga telefon och surfplatta i ett.

Som med all optimeringen gäller det förmodligen att börja med att titta på sina egna siffror. Helt enkelt ta reda på vad ens egna besökare använder och sedan utgå därifrån hur man skall optimera upplevelsen.

Annons