Annons

Plattan håller E-handeln varm och går om Mobiler

Plattan håller E-handeln varm och går om Mobiler

2013-03-12 08:14

Surfplattor har gått om mobiler i Internettrafik för första gången. Detta säger en ny undersökning ifrån företaget Adobe. Samtidigt är plattan mycket populär när det kommer till att shoppa på nätet.

Enligt Adobes digitala index ska surfplattor nu stå för 8 procent av den globala Internettrafiken (sidvisningar). Smarta mobiler ligger strax efter med 7 procent.

Adobes index innefattar inte Sverige men en mängd stora marknader som Storbritannien, USA, Kina, Kanada, Australien, Japan, Frankrike och Tyskland. Indexet skall omfatta över 1000 olika sidor och mer än 100 miljarder sidvisningar.

Det ska vara en marginell skillnad mellan smarta mobiler och surfplattor, men den senare kategorin har exploderat i sidvisningar den senaste tiden.


Utvecklingen i Internettrafik

Adobe menar på att surfplattor är mycket mer lämpade för just surfning. En inte speciellt kontroversiell slutsats och enligt deras undersökning tittar en användare på 70 procent fler sidor via en surfplatta än via en smart mobil.

Landet där flest använder en surfplatta för att surfa runt är Storbritannien. I länder som Japan och Kina är det dock smarta mobiler som är vanligast när man surfar mobilt.

Alla länder i undersökningen skall dock ha sett trafiken ifrån surfplattor dubblats det senaste året.

Hur är det då med trafiken till e-handelssidor. Där säger faktiskt Adobes index att surfplattor är mycket väl lämpade för nätshopping. Något som även skall reflekteras i siffrorna. Den typ av sidor som sett absolut mest trafik ifrån surfplattor är just handelssidor. Andra populära resmål för surfplatteanvändare är resesidor.

Plattan visar kärlek till E-handeln

Adobe skriver följande på sin blogg:

"Vi har hållit ett vakande öga på hur snabbt surfplattor har tagit fart. För bara ett år sedan i januari upptäckt vi att besökare som använder plattor spenderar 54% mer per nätorder än sina motsvarigheter på smartphones och 19% mer än stationära och bärbara datorer. Under den senaste julhandeln såg vi att 13,5% av all e-handel utförts via plattor.
...
Nu vet vi att trafiken ifrån surfplattor inte bara är mer värdefull när det gäller e-handel och engagemang, utan plattor har också blivit den primära enheten för mobil surfning."

Slutsatsen Adobe drar, bortset ifrån att du bör använda dem för att skapa optimerade sidor, är att det börjar bli svårare att anpassa sig till användarna. Surfplattorna blir mindre och mobilerna blir större. Användarna kommer in via en massa olika enheter och att anpassa innehållet kan bli klurigt.

Ett tydligt tecken på detta kan vara Asus senaste surfplatta med namnet Fonepad, det vill säga telefon och surfplatta i ett.

Som med all optimeringen gäller det förmodligen att börja med att titta på sina egna siffror. Helt enkelt ta reda på vad ens egna besökare använder och sedan utgå därifrån hur man skall optimera upplevelsen.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

mephisto73
2013-03-12 12:02

Denna trend är tydlig även hos oss. Surplattorna har högre omvandling och högre snittorder.

Är det ett underbetyg till anpassningen av butikerna till små skärmar, eller till små skärmar i sig? Troligen en kombination.

Parvelito
2013-03-12 15:31

Jag tror underbetyget skall ges till små skärmar. Det ÄR svårt att få till något säljande på den ytan. Jag har tittar på en del butiker, och det känns lite 1997 med 14"-skärm och 640x480 i sexton färger.
Det ÄR heller inte så roligt att sitta och peta in uppgifter på en sådan skärm, och man ÄR oftast i miljöer som inte direkt uppmuntrar till shopping av prylar när man surfar med sin telefon.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta