Plattformen som vill kontra Kinaflödet

Uppmanar till motstöt på nätet.

E-handelsleverantören Vendre meddelar idag att de vill vända trenden med Kina-paketen. Kinesiska e-handlare sätter stor press på våra svenska terminaler, genom deras försäljning på olika globala marknadsplatser som till exempel Wish.

LÄS ÄVEN: Hundratusentals paket från Kina till Arlanda - varje dag

Annons

Leverantören vill nu att svenska e-handlare ska göra slag i saken och börja sälja i Kina. Vendres e-handelsplattform ska användas av stora e-handlare som Webhallen, Gymgrossisten och Martin & Servera.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slår till i dag - så går Fyndiq runt den

- Vi ser att trenden går mot att allt fler vill sälja internationellt och vi har redan märkt av ett stort intresse för vår uppdaterade funktion för att förenkla internationell försäljning, säger Karl Kihlbom, VD på Vendre, i ett pressmeddelande.

Svenska e-handlare som bedriver e-handel i Kina är nog fortfarande relativt ovanliga men det senaste året har Ehandel.se rapporterat om allt fler som tar steget. Kinas e-handelsguru Jack Ma har även träffat Sveriges statsminister och berättat för honom att han vill se tusentals svenska företag som säljer i Kina.

LÄS ÄVEN: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

"Skrämmas av konkurrens från öst"

Intresset för ökad e-handelsexport finns alltså inte bara hos e-handlare och e-handelsleverantörer utan på flera olika håll. Vendre hoppar nu på tåget och ska göra sin e-handelsplattform Kinavänlig med fullt stöd för att bedriva e-handel i landet. Leverantören har sedan tidigare stöd för flera olika språk men den nya satsningen sägs bli en viktig milstolpe.

- Detta kommer att bli första gången vi lanserar en e-handel på kinesiska, säger Karl Kihlbom.

Den nya funktionen med butiksstöd för kinesiska kommer att släppas under mars månad, meddelar företaget.

Annons

- Vi vill med vår e-handelsplattform få företag att se möjligheterna med den internationella marknaden, istället för att skrämmas av konkurrens från öst. Vår plattform stödjer försäljning till hela världen, med en och samma e-handelslösning, säger Karl Kihlbom.

LÄS ÄVEN: 21-åringen som säljer svenska antikviteter via e-handel i Kina

Annons