Playboy rensar naket och rullar ut ytterligare en nätbutik

Som en del av sitt pågående förändringsarbete fräschar den amerikanska tidskriften även upp sin digitala närvaro.

Playboys upplaga har sjunkit drastiskt de senaste åren, från drygt sju miljoner år 1972 då den var som populärast till dagens cirka 800 000. I ett försök att få rätsida på skeppet planerar man nu att plocka bort allt naket från sina tryckta upplagor, men man har även inlett en ny e-handelssatsning.

Tanken är att den nya e-handeln, som går under namnet Playboy Shop, ska sälja en mix av kläder och accessoarer för män och kvinnor samt lite mer ”fräcka” presenter. Bland annat en kudde prydd med texten ”I read it for the articles”.

Annons

Tredje gången gillt

Till en början kommer det att finnas runt 2 000 produkter i butiken men antalet väntas öka till 10 000 inom en inte alltför avlägsen framtid. Den nya e-handeln är Playboys tredje e-handelssatsning på senare år.

2014 lanserades PlayboyVapor.com som bland annat sålde e-cigaretter och e-vattenpipor, en sajt som just nu är offline. Man har även framgångsrikt bedrivit e-handel via PlayboyStore.com. En butik som lanserades redan 2004 men efter rättsliga åtgärder fick man lägga ner den satsningen.

Annons