Annons

Pling plong! - Mastercard satsar på ljud i e-handeln

Pling plong! - Mastercard satsar på ljud i e-handeln

2019-02-08 15:53

Tyvärr inget katsching.

Betaljätten Mastercard satsar stenhårt på vad man tror är framtidens branding. Förra månaden slängde bolaget ut sitt namn från logotypen. Logon består numera av de två ikoniska ringarna.

Vissa kanske skulle kalla bara detta drastiskt men nu fortsätter betalbolaget sin satsning på den nya tidens brand. Denna gång är det ett ljud som ska bli Mastercards nya identitet.

Anlitat Linkin Parks bandmedlem

"Ljudvarumärket" är en ljudsnutt, samt tillhörande checkout-jingle, som företaget ser framför sig kommer att spelas upp överallt där man betalar med Mastercard, oavsett om det gäller kort, mobil plånbok eller i e-handeln.

- En sonisk identitet - ett visitkort i ljudform för ett varumärke - är nu lika viktigt som ett varumärkes visuella identitet, säger Matt Lieber, grundare på ljudföretaget Gimlet Media, i en kommentar i Mastercards pressmeddelande.

Gimlet Media verkar alltså ha varit med och tagit fram den nya melodin, även om det inte framgår tydligt i pressmeddelandet. Mastercard verkar ha lagt en hel del pengar på sin nya soniska identitet.

- För att säkerställa att Mastercard-melodin skulle resonera med människor världen över, tog Mastercard hjälp av musiker, artister och byråer från hela världen, däribland musikern Mike Shinoda från Linkin Park, skriver betalföretaget.

"Det är en nödvändighet"

Det som drivit på satsningen kring ett ikoniskt ljud verkar samtidigt ha varit den ökande mängden röstassistenter, som nu inflitrerar världens hem. Mastercard pekar på den ökande mängden e-handel som sker via röst och man vill nu skapa en identitet som kan följa med in i den nya röststyrda världen.

- Med explosionen av podcast, strömmande musik och smarta högtalare är en ljudstrategi inte längre något som är "bra att ha" för varumärken - det är en nödvändighet, säger Matt Lieber.

Modehandlaren Fred Segal ska vara först ut att få ta del av den “soniska identiteten” och den ska nu spelas i deras butik i Los Angeles, när en kund gemomför en betalning med Mastercard. Melodin ska även höras när man handlar något med Mastercard genom Amazons smarta högtalare Alexa.

Annons
Annons

Ska komma till e-handeln

Ljudet ska dock inte sluta där. I ett pressutskick till redaktionen så meddelar Mastercard att nästa steg är e-handeln. Efter att Alexa och några utvalda detaljhandlare hakat på tåget så är planen att även ta ljudet till nätet.

- Därefter kommer ljudet att rullas ut i e-handeln och till röstaktiverade enheter i detaljhandeln, skriver Mastercard.

Ni kan höra ljudet i videon nedanför. Det ska dock finnas flera varianter för olika tillfällen. Exakt hur ljudet ska implementeras i e-handeln framgår ej.

Det tillhörande checkout-ljudet som förmodligen blir det mer vanliga:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta