Annons

Pling plong! - Mastercard satsar på ljud i e-handeln

Pling plong! - Mastercard satsar på ljud i e-handeln

2019-02-08 15:53

Tyvärr inget katsching.

Betaljätten Mastercard satsar stenhårt på vad man tror är framtidens branding. Förra månaden slängde bolaget ut sitt namn från logotypen. Logon består numera av de två ikoniska ringarna.

Vissa kanske skulle kalla bara detta drastiskt men nu fortsätter betalbolaget sin satsning på den nya tidens brand. Denna gång är det ett ljud som ska bli Mastercards nya identitet.

Anlitat Linkin Parks bandmedlem

"Ljudvarumärket" är en ljudsnutt, samt tillhörande checkout-jingle, som företaget ser framför sig kommer att spelas upp överallt där man betalar med Mastercard, oavsett om det gäller kort, mobil plånbok eller i e-handeln.

- En sonisk identitet - ett visitkort i ljudform för ett varumärke - är nu lika viktigt som ett varumärkes visuella identitet, säger Matt Lieber, grundare på ljudföretaget Gimlet Media, i en kommentar i Mastercards pressmeddelande.

Gimlet Media verkar alltså ha varit med och tagit fram den nya melodin, även om det inte framgår tydligt i pressmeddelandet. Mastercard verkar ha lagt en hel del pengar på sin nya soniska identitet.

- För att säkerställa att Mastercard-melodin skulle resonera med människor världen över, tog Mastercard hjälp av musiker, artister och byråer från hela världen, däribland musikern Mike Shinoda från Linkin Park, skriver betalföretaget.

"Det är en nödvändighet"

Det som drivit på satsningen kring ett ikoniskt ljud verkar samtidigt ha varit den ökande mängden röstassistenter, som nu inflitrerar världens hem. Mastercard pekar på den ökande mängden e-handel som sker via röst och man vill nu skapa en identitet som kan följa med in i den nya röststyrda världen.

- Med explosionen av podcast, strömmande musik och smarta högtalare är en ljudstrategi inte längre något som är "bra att ha" för varumärken - det är en nödvändighet, säger Matt Lieber.

Modehandlaren Fred Segal ska vara först ut att få ta del av den “soniska identiteten” och den ska nu spelas i deras butik i Los Angeles, när en kund gemomför en betalning med Mastercard. Melodin ska även höras när man handlar något med Mastercard genom Amazons smarta högtalare Alexa.

Annons
Annons

Ska komma till e-handeln

Ljudet ska dock inte sluta där. I ett pressutskick till redaktionen så meddelar Mastercard att nästa steg är e-handeln. Efter att Alexa och några utvalda detaljhandlare hakat på tåget så är planen att även ta ljudet till nätet.

- Därefter kommer ljudet att rullas ut i e-handeln och till röstaktiverade enheter i detaljhandeln, skriver Mastercard.

Ni kan höra ljudet i videon nedanför. Det ska dock finnas flera varianter för olika tillfällen. Exakt hur ljudet ska implementeras i e-handeln framgår ej.

Det tillhörande checkout-ljudet som förmodligen blir det mer vanliga:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta