Plugin förvandlar butiken till en iPad-vänlig sajt

Näthandeln från mobila enheter ökar stadigt, särskilt från surfplattor. Trots det är det långt ifrån alla e-handlare som har anpassade sajter. Alla har inte den tid som krävs för att anpassa sin sajt, det kan också vara en kostnadsfråga. Men det finns snabba och smidiga lösningar.

En sådan lösning är ShopPad, en e-handelsplattform som förvandlar en nätbutik anpassad för stationära och bärbara datorer till en optimerad e-handelssajt för surfplattor. ShopPad riktar sig till små och medelstora näthandlare och är en plugin som fungerar med e-handelsplattformarna Magento och Shopify.

– Stora detaljhandlare gjorde inte något spännande för iPad. Många av dem hade trasiga sajter, och det var verkligen en enda röra. Det fick mig att tänka, om de riktigt stora killarna inte kan få till det, kommer det att vara ett stort problem för alla andra också, säger Aaron Wadler som grundade ShopPad.

Annons

ShopPad grundades för drygt ett år sedan men redan använder sig 10 000 e-handlare av modulen. Allt användaren behöver göra är att installera den och sedan sköter ShopPad resten.

Slipper all kod

Förutom att ändra själva gränssnittet så tar ShopPad även hand om lite andra tråkiga saker. Till exempel fixar den automatisk till bilderna så att de är anpassade för Retina-skärmar. Men e-handlaren kan själva göra visa ändringar för att anpassa sidan efter sitt varumärke.

– Man behöver inte kunna någon programmering och man behöver inte skriva någon kod. Gränssnittet är ett WYSIWYG och vi går in genom butikens API och speglar och synkar butikens kategorier, produkter och information till våra servrar. ShopPad placerar sen en rad JavaScript på återförsäljares hemsida för att upptäcka och omdirigera trafik från surfplattor till sina servrar istället, säger Aaron Wadler.

Än så länge har ShopPad inte hunnit anpassa kassan till det nya gränssnittet. Just nu jobbar man på den biten tillsammans med Shopify och inom kort hoppas man att det ska vara klart.

Källa: TechCrunch

Annons