Intervju: Populärt nätprovrum ser en tillväxt på 50 procent

Provrummet.se vill att allt de säljer ska sitta snyggt och uppmanar nya kunder att beställa flera storlekar och prova hemma i lugn och ro.

Paret Suzanne och Johan Nilsson driver klädbutiken Provrummet.se sedan 2008. De kommer från Borås och har lång erfarenhet inom textilbranschen, och har innan de kom in på e-handel sysslat med bland annat försäljning av kläder via större företag. De beskriver Provrummet som en personlig butik där fokus ligger på god kvalitet och snygg passform. E-handeln kom till när Suzanne och Johan Nilsson ville testa att sälja egna varumärken till slutkunderna utan några mellanhänder.

- Med det kunnandet vi hade i bakgrunden med design och konstruktionsarbete tänkte vi att vi skulle sälja egna varumärken direkt mot konsumenten, säger Johan Nilsson.

Annons

Många kunder kommer tillbaka

För att få ihop ett större sortiment togs snart andra varumärken in och så småningom inleddes också samarbeten med återförsäljare. I dag står försäljningen via andra företag, och e-handeln för ungefär femtio procent vardera av bolagets omsättning.

- Jag tycker att det är bra för då blir det lite av det här omnichannelstänket, säger Johan Nilsson, och får medhåll av sin partner och kollega:

- Det tog ganska många år till vi hittade oss själva, men nu har vi gjort det och utifrån det kan man växa, säger Suzanne Nilsson, och förklarar att många små aktörer är väldigt nischade mot ett eller ett par varumärken medan de stora aktörerna ofta säljer många märken.

- Vi är lite av allting, sammanfattar hon.

Men det är ganska många som säljer kläder och accessoarer på nätet. Vad skiljer ut Provrummet?

- Det är väl produkten. Det är där vi har våra rötter, säger Suzanne Nilsson.

- Vi har hela kedjan från design och konstruktion till logistik, distribution och administration. Det har vi jobbat med i många år, tillägger Johan Nilsson.

De uppskattar att Provrummet kommer att omsätta 18 miljoner i år, vilket är en ökning på omkring femtio procent från förra året. Suzanne och Johan Nilsson ser sitt fokus på produkterna de säljer som avgörande för företagets framgångar. Alla plagg ska sitta snyggt och hålla en hög standard. Dessutom ska varorna kunna levereras på ett snabbt och smidigt sätt, något som är möjligt eftersom kläderna tillverkas i Litauen, ett land som ligger nära Sverige jämfört med många länder som annars är kända för sin export till klädindustrin. Och upplägget verkar gå hem.

Annons

- De kunderna vi har, de har vi. Vi har oerhört hög återköpsfrekvens, på över 80 procent. Vi får väldigt mycket positiv feedback, säger Johan Nilsson.

Paret Nilsson har lång erfarenhet av textilbranschen och driver nu Provrummet.se

Vem ingår i er huvudsakliga kundgrupp?

- Småbarnsmammor är det stora, och de kan ju variera i ålder. Från 20 och uppåt. Det finns ingen övre gräns. De som gillar att shoppa och gå på kalas. Vi säljer många lite roligare plagg som passar om man till exempel ska på middag, berättar Suzanne Nilsson.

Utöver e-handeln och att sälja via återförsäljare har Provrummet också en fysisk butik på gallerian Mood i Stockholm, som är tänkt att fungera lite som ett showroom. Meningen är att alla kanaler ska kunna fungera ihop och att kunden själv ska kunna beställa hur och var den vill handla. Om en vara är slut till exempel i e-handeln ska den kunna beställas från butiken eller någon av återförsäljarna och vice versa.

Ska kännas personligt

Men hälften av omsättningen går alltså via e-handeln. Och där rekommenderar Provrummet, som på sin sajt beskriver hemmet som det bästa provrummet, att man köper hem flera storlekar och provar hemma. 

- Det är jätteviktigt, särskilt om man är ny som kund. Vi säljer kläder som ska sitta snyggt och då är det ju viktigt att man får rätt storlek. Men efter ett tag lär man sig. Har du till exempel small så är du ofta small, och skulle det inte vara så med något plagg så upplyser vi om det. Vi hjälper gärna kunderna och försöker att vara väldigt personliga, säger Suzanne Nilsson.

- Vi har sagt från början att vi inte ska outsourca några tjänster utan vi ska jobba med kundnytta i alla våra funktioner och vara den personliga butiken på nätet. Det ska kännas personligt, och det hoppas vi kunna bibehålla i takt med att vi växer. Det är vårt mål, tillägger Johan Nilsson.

Framöver tänker företaget i första hand fortsätta att sikta på Sverige och kanske resten av Norden, och hoppas kunna dubbla sin omsättning inom en inte alltför avlägsen framtid. Men det personliga bemötandet kommer alltså att finnas kvar även framöver.

- Det är roligt att jobba mot slutkonsumenter. När vi jobbade bara med B2B, med storkunder, var det inte alltid roligt. Det var kniven på strupen med väldigt höga krav och man jobbar med små marginaler hela tiden. Vi är glada att ha gått in i det här nya segmentet. Vi får mycket positiv feedback och det är kul att vi har hängt på det här tåget med e-handel även om vi är ganska mogna människor och inte några 20-åringar. Vi känner att vi har mycket kvar att ge, avslutar Johan Nilsson.

Annons