Portabel 3D-modell gör det lättare att shoppa kläder

Svenska storlekstjänsten Virtusize har fått ännu en konkurrent. Senast i raden är det virtuella provrummet Metail, ett företaget med bas i Storbritannien som fått en hel del uppmärksamhet den senaste tiden och lockat flera stora e-handlare.

Storlekstjänsten Metail ska vara grundat redan 2008 men har, åtminstone för oss svenskar, fört en ganska anonym tillvaro så här långt. Nyligen lyckades man dock locka till sig 2,6 miljoner pund i extra finansiering, något som betyder att man sedan start fått in totalt 5,4 miljoner pund.

Metails virtuella provrum är baserat på en 3D-teknik som gör det möjligt för nätkunder att ladda upp ett foto och skriva in ett fåtal grundläggande mått för att skapa en virtuell representation av sig själv, en så kalla MeModel.

Annons

När det väl är avklarat är det bara att börja prova kläder och se hur de passar. När en användare har skapat sin MeModel, behöver de nämligen bara logga in på sin Metail-profil eftersom den sedan går att använda på alla sajter som använder sig av tekniken.

Ingen uppstartskostnad

Metail använder sig av en affärsmodell som man säger att många återförsäljare uppskattar. Man har ingen uppstartskostnad eller avgift för att börja använda sig av deras teknik. I stället tar man ut en provision på varje köp som kommer via det virtuella provrummet.

Och trots att det råder tuff konkurrens på marknaden, det finns ju en hel del aktörer idag som försöker lösa problem med att prova kläder på nätet, har Metail lyckats locka till sig ett gäng stora e-handlare. I Storbritannien använder sig bland annat Tesco, Warehouse och Shop Direct Group av tjänsten.

Man har även fått Bröderna Samwer, Rocket Internets grundare att intressera sig. I Tyskland använder sig Zalando av Metail, något som även den brasilianska e-handelssajten Dafiti gör.

– Kunder som använder MeModels på vår webbplats köper och behåller 6 procent fler produkter än kunder som inte använder tekniken, säger Ben Bommert, Director of Special Operations på Dafiti.

 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons