PostNord: E-handeln ökade med 18 procent under första kvartalet

"Flera branscher möter utmaningar från utländska konkurrenter".

PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research har idag publicerat sin e-handelsrapport, e-barometern, för årets första kvartal. Den visar kort och gott att e-handeln ökade med hela 18 procent under årets tre första månader.

De största kategorierna var elektronik, mode och möbler. I antal köp stod dock även skönhet och hälsa ut och det var en av de branscherna som tydligen står starkt hos svenska konsumenter.

Annons
Annons

“Några branscher där aktörerna har tagit ett fastare grepp om de svenska konsumenterna är bland annat livsmedelsbranschen, skönhet och hälsobranschen samt mediebranschen. Inom livsmedel visar e-barometern att 95 procent av köpen genomförts i svenska butiker.”

Knappt hälften säljer till utlandet

Det konstateras dock att livsmedel har en fördel här eftersom den typen av varor ofta kräver obrutna kylkedjor. Gällande hälsa så spelar även den reglerade apoteksmarknaden in i att svenska konsumenter handlar dessa varor inom landet.

“Internationaliseringen är för många en utmaning, men det finns också en stor potential för svenska e-handelsföretag. Knappt hälften (49 procent) av de svenska e-handelsbolagen har idag försäljning till utlandet, vilket är en ökning från 44 procent från i fjol.”

De största exportmarknaderna är enligt rapporten de övriga nordiska länderna följt av Tyskland.

"Ofta ett större utbud"

De svenska konsumenterna handlar dock gärna från utlandet och i snitt ska 17 procent göra det varje månad. Kina är enligt e-barometern svenskarnas e-handelsfavorit och var tredje utlandskonsument sägs ha handlat därifrån. Därefter kommer Storbritannien och Tyskland.

– Flera branscher möter utmaningar från utländska konkurrenter, och störst konkurrens är det inom bil, båt och MC-tillbehör, sportprodukter och elektronik. Men konkurrensen ökar inom alla produktkategorier och de utländska webbutikerna har ofta ett större utbud, lägre priser och mer inspiration, säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!