Annons

PostNord: E-handeln ökade med 18 procent under första kvartalet Carin Blom

PostNord: E-handeln ökade med 18 procent under första kvartalet

2017-05-18 09:53

"Flera branscher möter utmaningar från utländska konkurrenter".

PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research har idag publicerat sin e-handelsrapport, e-barometern, för årets första kvartal. Den visar kort och gott att e-handeln ökade med hela 18 procent under årets tre första månader.

De största kategorierna var elektronik, mode och möbler. I antal köp stod dock även skönhet och hälsa ut och det var en av de branscherna som tydligen står starkt hos svenska konsumenter.

“Några branscher där aktörerna har tagit ett fastare grepp om de svenska konsumenterna är bland annat livsmedelsbranschen, skönhet och hälsobranschen samt mediebranschen. Inom livsmedel visar e-barometern att 95 procent av köpen genomförts i svenska butiker.”

Knappt hälften säljer till utlandet

Det konstateras dock att livsmedel har en fördel här eftersom den typen av varor ofta kräver obrutna kylkedjor. Gällande hälsa så spelar även den reglerade apoteksmarknaden in i att svenska konsumenter handlar dessa varor inom landet.

Annons
Annons
“Internationaliseringen är för många en utmaning, men det finns också en stor potential för svenska e-handelsföretag. Knappt hälften (49 procent) av de svenska e-handelsbolagen har idag försäljning till utlandet, vilket är en ökning från 44 procent från i fjol.”

De största exportmarknaderna är enligt rapporten de övriga nordiska länderna följt av Tyskland.

"Ofta ett större utbud"

De svenska konsumenterna handlar dock gärna från utlandet och i snitt ska 17 procent göra det varje månad. Kina är enligt e-barometern svenskarnas e-handelsfavorit och var tredje utlandskonsument sägs ha handlat därifrån. Därefter kommer Storbritannien och Tyskland.

– Flera branscher möter utmaningar från utländska konkurrenter, och störst konkurrens är det inom bil, båt och MC-tillbehör, sportprodukter och elektronik. Men konkurrensen ökar inom alla produktkategorier och de utländska webbutikerna har ofta ett större utbud, lägre priser och mer inspiration, säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta