Annons

PostNord E-handelssatsar - integrerar Mail och Logistik

PostNord E-handelssatsar - integrerar Mail och Logistik

2014-02-03 09:31

PostNord ökar takten i sitt omställningsarbete och sin satsning på e-handeln. Koncernens strategi vidareutvecklas och en ny organisation införs med landsenheter och affärsområden. Det ska ge en mer integrerad koncern med helhetslösningar inom bland annat logistik och e-handel.

Brevdistributionen minskar och på fem år har PostNords brevvolymer minskat med cirka en fjärdedel. Samtidigt utvecklas e-handeln mycket starkt, under 2013 med tvåsiffriga tillväxttal i Norden. Likaså ökar efterfrågan på nordiska logistiktjänster.
– Vi har de senaste åren kraftigt minskat våra kostnader och stärkt vår position i Norden, men mycket arbete återstår. Takten i genomförandet av effektiviseringar och tjänsteutveckling måste öka genomgående i hela koncernen, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef för PostNord.
Därför genomför PostNord nu en rad strukturella förändringar. Det kommer även att formas en koncernstrategisk enhet för e-handel med ansvar för marknads- och tjänsteutveckling inom respektive område i Norden.
– De initiativ vi nu tar innebär att vi kommer att kunna erbjuda nordiska helhetslösningar inom Mail & Communication, logistik och e-handel, vilket skapar bättre förutsättningar för att stärka våra kunders affärer. Det i kombination med att vi samtidigt integrerar produktionsverksamheterna inom Mail och Logistik, möjliggör ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet för PostNord, säger Håkan Ericsson.

Ska vara förstahandsvalet

Redan i höstas flaggade Postord för en satsning på e-handeln och samlade sitt nordiska logistikerbjudande under ett nytt varumärke, PostNord Logistics. Nu fortsätter alltså den satsningen.

I den vidareutvecklade koncernstrategin kommer PostNord att öka sitt fokus på e-handeln och man ska också utveckla attraktiva och lönsamma lösningar inom servicelogistik. Det innebär bland annat att koncernen ska driva utvecklingen av innovativa lösningar på den nordiska marknaden när det gäller leveranser av fysiska försändelser.
– Vi ska vara förstahandsvalet för både företag och privatpersoner på den nordiska e-handelsmarknaden. PostNord ska bidra till att driva företags tillväxt och konkurrenskraft och vara det självklara valet för både avsändare och mottagare av e-handelsförsändelser även i framtiden, säger Håkan Ericsson.
Som en del av förändringarna implementeras även en ny varumärkesstruktur som ger koncernen en tydligare och enhetligare profil. Koncernens varumärke PostNord ges större utrymme i förening med befintliga kommersiella varumärken. Den nya organisationen införs från den 1 april 2014.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta