Annons

PostNord anmäls för Kinaavgift - bryter mot lagen?

PostNord anmäls för Kinaavgift - bryter mot lagen?

2018-03-22 14:35

Konkurrensverket tittar på ärendet.

En konsument, som uppenbarligen inte gillar konceptet att betala 75 kronor per Kinapaket, har valt att anmäla fraktbolaget PostNord till Konkurrensverket. Detta rapporterar bland annat Svenska Dagbladet.

LÄS ÄVEN: PostNord förberedde okänt avtal - skulle undvika avgiften

PostNord sägs utnyttja sin marknadsdominerande ställning för att sätta en alldeles för hög avgift, som anmälaren anser är “direkt oskälig”. Ehandel.se har dock tidigare kunnat berätta om hur PostNords konkurrent Bring tycker att avgiften snarare är generös.

LÄS ÄVEN: Brings VD: Generöst med 75 kronor i Kinaavgift

Annons
Annons

“Inte tillåtet enligt svensk lag”

Enligt anmälaren så är ett av problemen att mottagaren inte har några alternativ.

- Om mottagaren inte accepterar PostNord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta PostNord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag, skriver anmälaren.

Avgiften sägs vara “rent vinstdrivande” då kostnaden för att registrera paketet hos Tullverket bör vara liten. Konkurrensverket ska nu titta på ärendet, men det verkar inte vara helt säkert att det tas vidare.

- Vi bedömer om det är en fråga för Konkurrensverket att hantera överhuvudtaget, säger Konkurrensverkets pressekreterare.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta