Annons

PostNord backar 100 miljoner och omsättningen minskar

PostNord backar 100 miljoner och omsättningen minskar

2016-10-28 10:58

Hård konkurrens och fallande brevvolymer får logistikjätten att se rött.

Resultatet för årets andra kvartal eller den senaste tidens klagomål på posthanteringen är nog knappast något som fått mungiporna att peka uppåt på PostNord. Inte blev det mycket roligare när logistikjätten summerade det tredje kvartalet.

PostNords omsättning sjönk nämligen med 4 procent, från 9,2 miljarder kronor för motsvarande period i fjol till 8,9 miljarder i år. Samtidigt redovisar företaget en rörelseförlust på 101 miljoner kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 33 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

– Resultatet präglas av fortsatta utmaningar främst i form av kraftigt fallande brevvolymer men också av hård konkurrens på logistikmarknaden. Åtgärder vidtas för att ytterligare reducera kostnaderna samt skapa nya intäkter med ett attraktivt nordiskt helhetserbjudande, skriver PostNords VD och koncernchef, Håkan Ericsson, i en kommentar.

Inte längre som ett brev på posten

Precis som tidigare är det de sjunkande brevvolymerna som försämrar resultatet. I Sverige föll volymerna med 6 procent under kvartalet och i Danmark med hela 17 procent. PostNord räknar att det är något som kommer att fortsätta, vilket innebär att nya besparingar är att vänta.

Annons
Annons

Ehandel.se har i flera artiklar skrivit om den kritik som PostNord fått utså på senare tid och det är något som Håkan Ericsson belyser i rapporten.

– Kvalitetsstörningarna har lett till att en intensiv uppmärksamhet riktats mot vår service och kvalitet i sociala och traditionella medier de senaste månaderna, skriver Håkan Ericsson som även konstaterar att det gamla talesättet "säkert som ett brev på posten" fått sig en törn.

En ljusglimt i rapporten är dock att den fortsatt kraftiga tillväxten inom e-handeln fortsätter. Volymerna för B2C-paketen ökade med cirka 20 procent under kvartalet.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta