Annons

PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda Foto: PostNord Hektisk men effektiv jul hos PostNord

PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda

2018-01-02 08:05

"Tonen i sociala medier är väldigt hård".

December har inte varit någon enkel månad för PostNord. Julhandeln på nätet slog rekord samtidigt som paketen vällde in från Kina, och strax efter julafton stod det klart att en av sju svenskar inte hade fått sina julklappar i tid. Det sistnämda berodde dock inte på PostNord, enligt PostNords egna uppgifter.

LÄS ÄVEN: Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram i tid

Julmålet nåddes

I en artikel i Dagens Nyheter, som publicerades den 30 december, meddelar PostNord att alla paket som skickades senast den 20 december hade levererats enligt plan. Även en del av det som skickades den 21 och den 22 december ska ha kommit fram före julafton. Det innebär att PostNord ska ha klarat de mål inför julen som företaget hade satt upp i förväg.

- Det är jättehärligt, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord Sverige, till DN.

PostNord, som dock medger att en del paket kan ha försenats på grund av till exempel saknade adresslappar eller “den mänskliga faktorn”, har fått utstå en hel del kritik den senaste tiden. Enligt DN har företaget på Facebook fått tio gånger så många enstjärniga recensioner som de fyra andra betygsnivåerna tillsammans.

Annons
Annons

"Kanske inte alltid vet var felet ligger"

Enligt Erika Ahlquist beror det, åtminstone delvis, på att många fortfarande är ovana vid att e-handla och kanske därför inte har “lärt sig e-handelns informationsturer”.

- Man vet kanske inte alltid var felet ligger och vem man ska klaga på. Vem är transportören? Vem är e-handlaren? Det är inte jättelätt att förstå vad elektronisk spårning innebär. Det är inte som att handla i en vanlig butik, säger hon.

"Skillnad på ilska och personangrepp"

Hon medger att PostNord inte är felfria, och att det är “supertrist” när de inte lever upp till förväntningarna, men framhåller att det ändå är en väldigt liten andel som blir fel.

– Det är otroligt tråkigt med dem som högljutt talar nedlåtande om medarbetare på Postnord i sociala medier. Tonen är väldigt hård. Man har rätt att vara arg men det är skillnad på att vara arg och att gå till personangrepp, avslutar hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> nära

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores e-handel nära

"Vill vara 3 000 procent säker på hemleveranserna".

1
Annons
Annons
Frank Dandy <nobr>e-handelssatsar</nobr> - rekryterar Addnatures vd

Frank Dandy e-handelssatsar - rekryterar Addnatures vd

Ska lansera ny sajt.

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

Men avgift är på väg.

12

Indiska e-handelssatsar igen - hon tar över ansvaret

Efter rekonstruktionen: Företagets CIO i ny roll.

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Ny app med billiga Kina-produkter.

1
Annons
Annons
Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Verdane säljer sin andel.

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

2
Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

1
Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Men styrelseordföranden tror att företaget kommer igen.

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta