Annons

PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda Foto: PostNord Hektisk men effektiv jul hos PostNord

PostNord klarade leverans i tid men kunderna missnöjda

2018-01-02 08:05

"Tonen i sociala medier är väldigt hård".

December har inte varit någon enkel månad för PostNord. Julhandeln på nätet slog rekord samtidigt som paketen vällde in från Kina, och strax efter julafton stod det klart att en av sju svenskar inte hade fått sina julklappar i tid. Det sistnämda berodde dock inte på PostNord, enligt PostNords egna uppgifter.

LÄS ÄVEN: Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram i tid

Julmålet nåddes

I en artikel i Dagens Nyheter, som publicerades den 30 december, meddelar PostNord att alla paket som skickades senast den 20 december hade levererats enligt plan. Även en del av det som skickades den 21 och den 22 december ska ha kommit fram före julafton. Det innebär att PostNord ska ha klarat de mål inför julen som företaget hade satt upp i förväg.

- Det är jättehärligt, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord Sverige, till DN.

PostNord, som dock medger att en del paket kan ha försenats på grund av till exempel saknade adresslappar eller “den mänskliga faktorn”, har fått utstå en hel del kritik den senaste tiden. Enligt DN har företaget på Facebook fått tio gånger så många enstjärniga recensioner som de fyra andra betygsnivåerna tillsammans.

Annons
Annons

"Kanske inte alltid vet var felet ligger"

Enligt Erika Ahlquist beror det, åtminstone delvis, på att många fortfarande är ovana vid att e-handla och kanske därför inte har “lärt sig e-handelns informationsturer”.

- Man vet kanske inte alltid var felet ligger och vem man ska klaga på. Vem är transportören? Vem är e-handlaren? Det är inte jättelätt att förstå vad elektronisk spårning innebär. Det är inte som att handla i en vanlig butik, säger hon.

"Skillnad på ilska och personangrepp"

Hon medger att PostNord inte är felfria, och att det är “supertrist” när de inte lever upp till förväntningarna, men framhåller att det ändå är en väldigt liten andel som blir fel.

– Det är otroligt tråkigt med dem som högljutt talar nedlåtande om medarbetare på Postnord i sociala medier. Tonen är väldigt hård. Man har rätt att vara arg men det är skillnad på att vara arg och att gå till personangrepp, avslutar hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta