PostNord laddar för tredubblade e-handelsleveranser

Medverkar som huvudpartner på Emeet Stockholm.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Den som besökte PostNords e-handelskonferens E-handelsforum i Borås nu i september, fick chansen att se en nyproducerad visionsfilm över hur e-handeln kan komma att utvecklas under de närmsta åren.

Företagets prognos är att e-handelsleveranserna dubblas till år 2022, och tredubblas till år 2025, vilket förstås kommer att innebära högre krav på logistikkedjan.

Annons

- Det blir en utmaning för hela branschen att hantera de här nivåerna. Vi på PostNord tror till stor del att nyckeln ligger i samarbeten mellan olika aktörer, som till exempel fastighetsägare och branschorganisationer, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert på PostNord, till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen

"Kunden ska ha möjlighet att påverka"

Som en del av strategin för att klara framtidens ökande e-handelsleveranser, har PostNord tagit fram tre värdeord som ska genomsyra bolagets arbete. De är förutsägbarhet, bekvämlighet och flexibilitet.

- Vi pratar till exempel inte om hastighet på samma sätt som tidigare. Nu handlar det mer om att kunden ska kunna veta när och hur de får sitt paket, och själv ha möjlighet att påverka sin leverans.

För att lyckas leverera när e-handeln hela tiden ökar, arbetar PostNord enligt Carin Blom löpande med allt ifrån nya terminaler och förbättrade processer och rutiner, till fokuset på the last mile. Hon menar att ombudsnätet har varit väldigt viktigt och att det har bidragit till att göra e-handeln tillgänglig för många, men att det redan i dag blir "trångt på en del håll" hos vissa ombud under vissa perioder.

Vill ha dialog med andra aktörer

I framtiden vill PostNord därför skapa fler leveranspunkter för att förenkla konsumenternas vardag. Det kan till exempel handla om att öppna fler ombud, som dock kan komma att se ut på andra sätt än i dag. Som exempel nämner Carin Blom mindre och tillfälliga ombud, samt paketskåp, som ju egentligen är en form av obemannat ombud.

Utöver expansionen av ombuden tittar PostNord på att utöka servicen med hemleveranser och kanske även andra leveranssätt, som inte finns i dag.

- Lika smidigt och enkelt som det ska vara att handla, lika friktionslös och smidig ska leveranserna vara, säger Carin Blom, och fortsätter: 

Annons

- Det behövs helt enkelt fler leveransmöjligheter så att paketen kan spridas ut. Målet är att det hela tiden ska vara så bekvämt som möjligt för kunderna.

Men år 2025 är egentligen inte så långt bort - klarar ni en tredubblad e-handel?

- Ja, det tror jag absolut. Men då krävs det som sagt också mer dialog och samspel med andra aktörer i branschen. Sen gör vi förstås allt vi kan för att säkerställa att kvalitén på leveranserna är bra, och att vi har den kapacitet som efterfrågas.

Lanserar ny e-handelstjänst

PostNord har på senare tid lanserat flera nyheter på e-handelsområdet. Vi på Ehandel.se har på senare tid bland annat kunnat rapportera om möjligheten för mottagare att via appen identifiera sig med hjälp av mobilt BankID och en ny TPL-lösning. Dessutom väntar en helt ny e-handelstjänst runt hörnet.

LÄS ÄVEN: PostNord öppnar nytt TPL för små och medelstora e-handlare

- En nyhet är Varubrevet. Vi gjorde om tjänsten i våras och har nu verkligen lyssnat på den feedback vi har fått. I ett första skede har vi sänkt avgiften på för stora paket, och inom kort kommer vi att förändra och utveckla tjänsten ytterligare för att bättre möta löftet till kunderna.

PostNord har under de senaste åren varit en trogen partner till Emeet, och när konferensen kommer till Stockholm den 18 oktober, medverkar bolaget som huvudpartner.

Tar med Amazon-veteran till Emeet

På företagets session blir det i år en djupdykning i ämnet Amazon, och hur man kan använda e-handelsjätten till sin fördel. Logistikföretaget har bjudit in e-handlaren The Friendly Swede, som sedan tidigare säljer på Amazon, att komma och ge sina bästa tips till andra e-handlare.

- Det blir konkreta tips om hur man kan använda Amazon som en försäljningskanal, något jag tror är en jättepotential för mindre aktörer från Sverige.

Skulle du säga att e-handeln har fått en större betydelse hos PostNord nu, jämfört med för till exempel ett år sedan? Det känns som att ni ofta har nya saker på gång.

- Ja, jag kan verkligen bekräfta att det är mer fokus på e-handeln överlag. Vi vill ju stötta e-handlarna med allt från rapporter till rådgivning, och därför är Emeet jätteviktigt för oss, avslutar Carin Blom.

Annons