Annons

PostNord laddar för tredubblade e-handelsleveranser Carin Blom

PostNord laddar för tredubblade e-handelsleveranser

2018-10-11 07:00

Medverkar som huvudpartner på Emeet Stockholm.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Den som besökte PostNords e-handelskonferens E-handelsforum i Borås nu i september, fick chansen att se en nyproducerad visionsfilm över hur e-handeln kan komma att utvecklas under de närmsta åren.

Företagets prognos är att e-handelsleveranserna dubblas till år 2022, och tredubblas till år 2025, vilket förstås kommer att innebära högre krav på logistikkedjan.

- Det blir en utmaning för hela branschen att hantera de här nivåerna. Vi på PostNord tror till stor del att nyckeln ligger i samarbeten mellan olika aktörer, som till exempel fastighetsägare och branschorganisationer, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert på PostNord, till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen

"Kunden ska ha möjlighet att påverka"

Som en del av strategin för att klara framtidens ökande e-handelsleveranser, har PostNord tagit fram tre värdeord som ska genomsyra bolagets arbete. De är förutsägbarhet, bekvämlighet och flexibilitet.

- Vi pratar till exempel inte om hastighet på samma sätt som tidigare. Nu handlar det mer om att kunden ska kunna veta när och hur de får sitt paket, och själv ha möjlighet att påverka sin leverans.

För att lyckas leverera när e-handeln hela tiden ökar, arbetar PostNord enligt Carin Blom löpande med allt ifrån nya terminaler och förbättrade processer och rutiner, till fokuset på the last mile. Hon menar att ombudsnätet har varit väldigt viktigt och att det har bidragit till att göra e-handeln tillgänglig för många, men att det redan i dag blir "trångt på en del håll" hos vissa ombud under vissa perioder.

Vill ha dialog med andra aktörer

I framtiden vill PostNord därför skapa fler leveranspunkter för att förenkla konsumenternas vardag. Det kan till exempel handla om att öppna fler ombud, som dock kan komma att se ut på andra sätt än i dag. Som exempel nämner Carin Blom mindre och tillfälliga ombud, samt paketskåp, som ju egentligen är en form av obemannat ombud.

Utöver expansionen av ombuden tittar PostNord på att utöka servicen med hemleveranser och kanske även andra leveranssätt, som inte finns i dag.

Annons
Annons
- Lika smidigt och enkelt som det ska vara att handla, lika friktionslös och smidig ska leveranserna vara, säger Carin Blom, och fortsätter: 
- Det behövs helt enkelt fler leveransmöjligheter så att paketen kan spridas ut. Målet är att det hela tiden ska vara så bekvämt som möjligt för kunderna.

Men år 2025 är egentligen inte så långt bort - klarar ni en tredubblad e-handel?

- Ja, det tror jag absolut. Men då krävs det som sagt också mer dialog och samspel med andra aktörer i branschen. Sen gör vi förstås allt vi kan för att säkerställa att kvalitén på leveranserna är bra, och att vi har den kapacitet som efterfrågas.

Lanserar ny e-handelstjänst

PostNord har på senare tid lanserat flera nyheter på e-handelsområdet. Vi på Ehandel.se har på senare tid bland annat kunnat rapportera om möjligheten för mottagare att via appen identifiera sig med hjälp av mobilt BankID och en ny TPL-lösning. Dessutom väntar en helt ny e-handelstjänst runt hörnet.

LÄS ÄVEN: PostNord öppnar nytt TPL för små och medelstora e-handlare

- En nyhet är Varubrevet. Vi gjorde om tjänsten i våras och har nu verkligen lyssnat på den feedback vi har fått. I ett första skede har vi sänkt avgiften på för stora paket, och inom kort kommer vi att förändra och utveckla tjänsten ytterligare för att bättre möta löftet till kunderna.

PostNord har under de senaste åren varit en trogen partner till Emeet, och när konferensen kommer till Stockholm den 18 oktober, medverkar bolaget som huvudpartner.

Tar med Amazon-veteran till Emeet

På företagets session blir det i år en djupdykning i ämnet Amazon, och hur man kan använda e-handelsjätten till sin fördel. Logistikföretaget har bjudit in e-handlaren The Friendly Swede, som sedan tidigare säljer på Amazon, att komma och ge sina bästa tips till andra e-handlare.

- Det blir konkreta tips om hur man kan använda Amazon som en försäljningskanal, något jag tror är en jättepotential för mindre aktörer från Sverige.

Skulle du säga att e-handeln har fått en större betydelse hos PostNord nu, jämfört med för till exempel ett år sedan? Det känns som att ni ofta har nya saker på gång.

- Ja, jag kan verkligen bekräfta att det är mer fokus på e-handeln överlag. Vi vill ju stötta e-handlarna med allt från rapporter till rådgivning, och därför är Emeet jätteviktigt för oss, avslutar Carin Blom.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta