PostNord lanserar ny returlösning för varubrev

Nu hoppas PostNord göra det enklare för e-handlare att erbjuda sina kunder smidiga returlösningar. PostNord har tagit fram en ny returlösning för varubrev som ska tillgodose kundernas ökade krav på enkelhet och bekvämlighet.

Inför Emeet berättade PostNords e-handelsexpert Arne Andersson att det inom kort skulle lanseras en ny tjänst, Varubrev Retur, som ska underlätta för konsumenterna. Nu är den här och tjänsten innebär att den som vill returnera en vara lämnar in Varubrev Retur på något av PostNords 1 600 postombud, och får ett kvitto på inlämningen.

– Det innebär en trygghet för slutkunden. Dessutom får e-handlare information om att en retur är på väg, vilket ger bättre kontroll på returflödet och smidigare hantering av till exempel krediteringar, säger PostNords produktchef för Varubrev Retur, Anna-Karin Carlsson.

Annons

Det blir allt vanligare att konsumenter får sina e-handlade varor levererade direkt hem. Något som lär öka de närmaste månaderna då julen nu närmar sig.

– Nu inför jul vet vi att många konsumenter väljer bort att trängas i fysiska butiker för att de tycker det är enklare och bekvämare att e-handla sina julklappar. Ibland blir det fel och då är det viktigt att även returtjänsten är enkel och bekväm, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Returetikett i varubrevet

Returtjänsten ska främst passa e-handlare som skickar varor med lågt värde, för mer värdefullt gods påpekar PostNord att man har andra mer lämpliga returlösningar som inkluderar ansvar och full spårbarhet.

En annan viktig aspekt för e-handlare är att kunden i allt större utsträcknig efterfrågar smidiga leveranser och returlösningar. Enligt e-barometern tycker var fjärde konsument att smidiga returer är viktigt vid valet av e-handelssajt.

Av e-barometern framgår också att ungefär varannan e-handelskonsument får fler än hälften av sina e-handlade försändelser levererade i form av ett varubrev direkt hem i brevlådan.

– Fördelen med den här returlösningen är tryggheten och enkelheten för både handlare och köpare. Vi vet från undersökningar att e-handlare som erbjuder enkla returlösningar får fler återkommande kunder. Med den nya lösningen följer returetiketten med i varubrevet, vilket gör hanteringen smidig för köparen, säger Anna-Karin Carlsson.



Källa: Press

Annons
Annons