Annons

PostNord minskade förlusten rejält när e-handeln ökade PostNord har vänt förlustskutan

PostNord minskade förlusten rejält när e-handeln ökade

2018-02-09 09:26

B2C-volymerna inom e-handeln ökade med 19 procent.

De ständigt ökande e-handelsvolymerna kan bli det som räddar PostNord när brevmängderna sjunker. Under 2017 var historierna om postföretagets omfattande förluster och strategier för att få rätsida på resultatet en ständigt pågående följetong. 

Och nu tycks skutan vara på rätt väg. Under 2017 lyckades PostNord nämligen minska förlusten rejält. Från att ha gått en hel miljard back under 2016, varav björnparten uppstod i fjärde kvartalet, landar postföretaget på minus 124 miljoner för 2017.

LÄS ÄVEN: Krisen är ett faktum: PostNord gör megaförlust på 1 miljard

Minusresultatet har alltså krympt till bara drygt en tiondel av den forna förlusten. Och i fjärde kvartalet, som under 2016 alltså var en ekonomisk katastrof för PostNord, gick man nu till och med plus. Närmare bestämt 272 miljoner plus.

Att förbättringarna i ekonomin beror på besparingar är uppenbart. Nettoomsättningen har nämligen inte ökat, utan tvärt om minskat något. Från att ha haft en omsättning på 38,4 miljarder under förluståret 2016, kammade PostNord under 2017 in en något mindre summa och stannade på drygt 37 miljarder.

"Största omställningen någonsin"

Som vi vet är det framförallt den danska verksamheten som har blött pengar, något man nu till stor del fått rätsida på genom diverse uppsägningar.

Annons
Annons
- PostNord Danmark möter de långtgående effekterna av digitaliseringen med den kanske största omställning som någonsin gjorts. Koncernens justerade rörelseresultat uppgick till 272 (242) MSEK för kvartalet och för helåret till 338 (500) MSEK. De jämförelsestörande posterna uppgick till (–1 254) MSEK för kvartalet och till –462 (–1 583) MSEK för helåret och avser för 2017 i sin helhet kostnader relaterade till avveckling av anställda med så kallade särskilda villkor i den danska verksamheten, sammanfattar PostNords koncernchef och vd Håkan Eriksson i en kommentar till rapporten. 

Totalt så har de traditionella brevvolymerna minskat med totalt 9 procent inom PostNord. Mer specificerat innebär detta att breven minskat med 7 procent i Sverige och med hela 18 procent i Danmark.

Samtidigt konstaterar han att något som garanterat inte minskar är de paketvolymer som e-handeln alltjämt genererar. 

- E-handelns accelererande tillväxt innebar volymrekord i fjärde kvartalet och för helåret 2017. Samtidigt fortsätter digitaliseringen att påverka brevvolymerna negativt. PostNord har en tydlig strategi för att möta digitaliseringens möjligheter och utmaningar, skriver företagets koncernchef och vd Håkan Ericsson i en kommentar till rapporten.

B2C ökade med 14 procent i Q4

Bland annat konstaterar han att tillväxten för e-handelsdriven logistik, är “mycket stark”. De e-handelsrelaterade B2C-volymerna ska under helåret 2017 ha ökat med 19 procent och under fjärde kvartalet ska samma volymandel ha ökat med 14 procent.

Håkan Ericsson nämner också det för PostNords del mycket välkomna beskedet som kom i oktober, om att företagets ägare, alltså den svenska och den danska staten, kom överens om att hjälpa till att finansiera omställningen på den danska sidan. Dessutom har den nya postlagen, som började gälla vid årsskiftet, gett företaget bättre villkor när det gäller bland annat hur snabbt posten måste delas ut. 

- Dessa beslut var mycket viktiga för att PostNord skall kunna uppfylla samhällsuppdragen under rimliga ekonomiska villkor, sammanfattar Ericsson. 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta