Annons

PostNord om Coops exit: Ann Persson på Coop och Thomas Backteman på PostNord är överens om en sak

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

2018-02-19 14:31

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Olönsamhet och för låga ersättningar till ombuden gjorde att Coop sa upp sitt ombudsavtal med PostNord. Nu dock bägge parterna att detta inte är något ovanligt. Och enligt PostNord så är en uppsägning av det befintliga ombudsavtalet är snarare regel än undantag när det är dags för nya förhandlingar.

LÄS ÄVEN: Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord 

- Så gör de varje år. Nu omförhandlar vi avtalen och då är det ingen ovanlighet att de sägs upp i samma veva, säger  Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på PostNord, till Ehandel.se.

"Intäkterna väger inte upp"

Han får medhåll av Coop, som bekräftar att den typen av förfarande inte är något annorlunda i sammanhanget. Eftersom uppsägningstiden är ett år, innebär dock inte ett uppsagt ombudsavtal att butikerna genast slutar att ta emot paket.

Tvärt om så kan ett nytt avtal mycket väl komma till stånd under den nya förhandlingens gång. Detta är vad Coop nu hoppas ska hända. 

Vad hoppas ni ska komma ut av ett eventuellt nytt avtal?

- Att våra butiker får bättre villkor. För tillfället är det inte lönsamt att vara postombud, eftersom intäkterna inte väger upp för kostnaderna. Bakgrunden är att volymerna har ökat enormt, men villkoren i avtalet tar inte höjd för den utvecklingen, skriver Coops pressekreterare Ann Persson, till Ehandel.se. 

"Finns en ständig diskussion"

Men på PostNord håller man inte med om den beskrivningen.

Annons
Annons
- Ombuden får inte mer eller mindre betalt för att det är mycket paket. Men det är det som gör att vi ständigt omförhandlar, det finns en ständig diskussion om vad ersättningen till ombuden ska vara, säger Thomas Backteman.

PostNord menar också att de generellt inte har några problem med att hitta butiker som vill ha "ökat genomströmning", vilket sägs vara en effekt av att vara ombud. 

Men Coop är ju inte ensamma om att hävda att ombuden inte får rimligt betalt för sitt arbete, det är snarare en återkommande kritik från många ombud. Ligger det något i att ni har för låga ersättningar?

- Det är ständigt deras uppfattning att de inte får betalt och vår uppfattning är att de får betalt. Och det är väl så det är i affärer, man har olika uppfattning om priser och värden, säger Thomas Backteman.

"Vi tror att vi löser det här"

Om förhandlingen skulle sluta i att Coop helt och hållet skulle sluta att ha butiker som är postombud till PostNord, så skulle cirka 300 utlämningsställen försvinna. Men från Coops sida vill man inte sia om vad det skulle innebära ifall inget nytt avtal kom till stånd.

- Det är för tidigt att spekulera i just nu, skriver Ann Persson. 

PostNord tar dock stormen med ro.

- Vi tror att vi kan lösa det här, sammanfattar Thomas Backteman.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta