Annons

PostNord om SameDay: Ulrika Phillips ansvarar för tjänsten SameDay hos PostNord

PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

2018-12-12 15:00

Tar sina nya samma dag-leveranser till hela Norden.

I går slog nyheten ner som en bomb. PostNord gick ut och berättade om sin nya tjänst MyPack Home SameDay, som innebär hemleverans samma dag som beställningen läggs.

LÄS ÄVEN: PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

"Vill vara med på framtidens leveranser"

SameDay ska pilottestas tillsammans med Lager 157 med start i morgon, men i början av 2019 är tanken att den nya servicen ska rullas ut till fler företag och städer.

- Bakgrunden är att det finns andra aktörer där ute som gör det här och till och med har benämnt samma dag-leveranserna som framtiden. Vi vill förstås också vara med på framtidens leveranser, säger Ulrica Phillips, produktchef för MyPack Home och MyPack Home SameDay hos PostNord, till Ehandel.se.

Enligt Ulrica Phillips är det en självklarhet för PostNord att hänga med i tiden.

- Men det tar lite tid när det handlar om en så stor organisation.

Som vi berättade i går räknar PostNord med att Sveriges 36 största städer ska vara aktuella för SameDay-leveranserna från den 1 maj 2019. Systemmässigt finns det dock inget som hindrar att utrullningen går snabbare. PostNords plan är att expandera sin nya tjänst utifrån var intresset är störst.

Finns i hela landet

I Lager 157:s fall måste beställningarna läggas senast klockan 15.00 för att kunna levereras samma dag i Stockholm. Beroende på stad och leveranssträcka kan tiden för sista beställning komma att skilja sig åt mellan olika e-handlare.

Annons
Annons

Eftersom Sverige är ett så avlångt land har vi en geografisk problematik och det gäller oss precis som alla andra, säger Ulrica Phillips, och fortsätter:

- Vi har den här rikstäckningen och kan göra lokala leveranser men det måste också vara ekonomiskt försvarbart.

Är det ens möjligt att leverera samma dag till exempelvis Umeå om lagret ligger i södra Sverige?

- Det är möjligt om man flyger, men det tror jag inte att så många är beredda att betala för.

Precis som i fallen med PostNords andra pakettjänster är det upp till e-handlaren att välja vilket pris det vill ta av slutkonsumenten. Vill man erbjuda servicen kostnadsfritt är det alltså fritt fram, men då måste man som företagare täcka kostnaden till PostNord på något annat sätt.

"Har defintivt musklerna"

Enligt Ulrica Phillips är intresset för samma dag-leveranser stort bland de svenska e-handlarna, och har varit det en tid. För att tjänsten ska gå att implementera krävs det dock vissa IT-åtgärder hos e-handlaren, och nu var Lager 157, som Ulrica Phillips uttrycker det, "hetast på gröten".

- Vi tycker att det ska bli väldigt spännande. Nu går vi in i det här med de muskler vi har. Vi kanske inte är lika coola som andra leveransbolag men vi har definitivt musklerna som krävs för att ta det här till hela landet.

Under 2019 siktar PostNord också på att sprida MyPack Home SameDay till företagets övriga marknader Norge, Danmark och Finland.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta