Annons

Därför postar PostNord dansande män på Twitter

Därför postar PostNord dansande män på Twitter

2017-02-02 10:32

Kommunikationsdirektören berättar om företagets strategi i sociala medier.

I oktober 2015 etablerade sig PostNord på Twitter. Sedan dess har kontots drygt 1000 följare kunnat se företagets uppdateringar i flödet.

Förutom information om öppettider och varningar för diverse bluffmejl, har kontot ofta postat gif-bilder på tecknade figurer och lustiga memes - ofta i kombination med glada tillrop av typen "ny dag, nya tag!".

Tre dansande män

När en bild på tre dansande män i brottardräkter postades från PostNords konto tidigare i veckan bestämde vi oss för att ta reda på vad företaget har för strategi för sina sociala medier.

- Sociala medier blir en allt viktigare kanal och inte minst när man har situationen som vi har haft med väldigt mycket synpunkter på leveranskvaliteten. Då är sociala medier ett väldigt brett fora, säger PostNords kommunikationsdirektör Per Mossberg till Ehandel.se.


"Informell och vänskaplig ton"

När vi först pratar med Per Mossberg känner han inte till de fantasifulla bilderna på företagets Twitterkonto, men efter att ha tittat närmare på saken skriver han i ett mejl:

- Sociala medier har sedan sin början byggt på en informell och vänskaplig ton, även från de företag som är närvarande där. Ett sätt som många användare, inte minst på Twitter, väljer att understryka en poäng eller ett meddelande är med en GIF eller ett meme. Det kan fungera som en humoristisk touch eller en liten blinkning till mottagarna.

- På vårt svenska Twitterkonto – PostNord Sverige – väljer våra medarbetare ibland att använda GIF:ar på detta sätt. Det är ett personligt och roligt sätt att kommunicera, och vi vet att det är uppskattat av en del följare. Såsom ett stort företag som är närvarande på sociala medier i hög grad för att hjälpa våra kunder så är det viktigt att vi även visar en mänsklig, informell sida. Detta är ett sätt vi gör detta på.

"Kräver en speciell kompetens"

Enligt Per Mossberg så får alla som jobbar med företagets sociala medier utbildning i hur man kommunicerar kanalerna. Exakt hur många som jobbar med företagets sociala medier vill han dock inte berätta.

- Det talar jag inte om för dig, men det här är människor som jobbar med detta utöver andra arbetsuppgifter. Det kräver en speciell kompetens att hantera de delarna och det gör man då utöver andra arbetsuppgifter, säger han.

Han berättar dock att företaget har en avdelning för kommunikation i digitala kanaler och att kontona i sociala medier sköts av olika personer som jobbar direkt med digital kommunikation eller av personer som jobbar inom kundtjänst, beroende på vad saken gäller.

Finns det inte en risk att ni uppfattas som oseriösa?

- Det kan inte uteslutas att någon uppfattar detta som mindre seriöst, men möjligen är det då en generationsfråga där denne någon inte har kommit mycket längre i sin digitala konsumtion än att man läser ”tidningar på nätet”. Bilderna är väl anpassade till sociala mediers logik och vi har inte fått några negativa reaktioner utom möjligen de som underförstått framgår av dina frågor. Däremot har vi fått många positiva reaktioner.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta