Därför postar PostNord dansande män på Twitter

Kommunikationsdirektören berättar om företagets strategi i sociala medier.

I oktober 2015 etablerade sig PostNord på Twitter. Sedan dess har kontots drygt 1000 följare kunnat se företagets uppdateringar i flödet.

Förutom information om öppettider och varningar för diverse bluffmejl, har kontot ofta postat gif-bilder på tecknade figurer och lustiga memes - ofta i kombination med glada tillrop av typen "ny dag, nya tag!".

Annons

Tre dansande män

När en bild på tre dansande män i brottardräkter postades från PostNords konto tidigare i veckan bestämde vi oss för att ta reda på vad företaget har för strategi för sina sociala medier.

- Sociala medier blir en allt viktigare kanal och inte minst när man har situationen som vi har haft med väldigt mycket synpunkter på leveranskvaliteten. Då är sociala medier ett väldigt brett fora, säger PostNords kommunikationsdirektör Per Mossberg till Ehandel.se.

"Informell och vänskaplig ton"

När vi först pratar med Per Mossberg känner han inte till de fantasifulla bilderna på företagets Twitterkonto, men efter att ha tittat närmare på saken skriver han i ett mejl:

- Sociala medier har sedan sin början byggt på en informell och vänskaplig ton, även från de företag som är närvarande där. Ett sätt som många användare, inte minst på Twitter, väljer att understryka en poäng eller ett meddelande är med en GIF eller ett meme. Det kan fungera som en humoristisk touch eller en liten blinkning till mottagarna.

- På vårt svenska Twitterkonto – PostNord Sverige – väljer våra medarbetare ibland att använda GIF:ar på detta sätt. Det är ett personligt och roligt sätt att kommunicera, och vi vet att det är uppskattat av en del följare. Såsom ett stort företag som är närvarande på sociala medier i hög grad för att hjälpa våra kunder så är det viktigt att vi även visar en mänsklig, informell sida. Detta är ett sätt vi gör detta på.

"Kräver en speciell kompetens"

Enligt Per Mossberg så får alla som jobbar med företagets sociala medier utbildning i hur man kommunicerar kanalerna. Exakt hur många som jobbar med företagets sociala medier vill han dock inte berätta.

- Det talar jag inte om för dig, men det här är människor som jobbar med detta utöver andra arbetsuppgifter. Det kräver en speciell kompetens att hantera de delarna och det gör man då utöver andra arbetsuppgifter, säger han.

Han berättar dock att företaget har en avdelning för kommunikation i digitala kanaler och att kontona i sociala medier sköts av olika personer som jobbar direkt med digital kommunikation eller av personer som jobbar inom kundtjänst, beroende på vad saken gäller.

Finns det inte en risk att ni uppfattas som oseriösa?

- Det kan inte uteslutas att någon uppfattar detta som mindre seriöst, men möjligen är det då en generationsfråga där denne någon inte har kommit mycket längre i sin digitala konsumtion än att man läser ”tidningar på nätet”. Bilderna är väl anpassade till sociala mediers logik och vi har inte fått några negativa reaktioner utom möjligen de som underförstått framgår av dina frågor. Däremot har vi fått många positiva reaktioner.

Annons