PostNord om varubrevstrasslet: ”Vi friar alltid hellre än fäller”

IT-avdelning ska få ordning på företagets kundportal.

När de nya måtten för varubreven infördes för drygt en månad sedan, var många e-handlare skeptiska till hur tjänsten skulle komma att fungera. Och häromveckan stod det klart att flera företagare hade drabbats av att paketen - åtminstone i deras tycke - hade mätts på ett tokigt sätt.

LÄS ÄVEN: Ny kritik mot varubreven - PostNord byter ut maskiner

Annons

Även om e-handlarna och PostNord är överens om att paketets kortaste mått ska räknas som höjden, medan det längsta måttet ska räknas som längden, verkar det då och då uppstå situationer där parterna har mätt paketen på olika sätt. Enligt PostNord berodde detta bland annat på problem med mätningsmaskiner på ett antal terminaler.

"Blir en djungel att hitta fel"

Sedan artikeln publicerades har Ehandel.se nåtts av information från ännu fler e-handlare som har fått betala straffavgift till PostNord på grund av överskridna varubrevsmått, trots att de menar att de har hållit sig inom gränserna. Och det finns ytterligare ett problem - nämligen att det är svårt att få information från PostNord om vilka paket som ska ha varit för stora.

- Har bland annat fått detta: "Vi skulle nog velat ha en bild på hur förpackningar med innehåll ser ut och sedan ta detta med terminal som scannar”. Det blir ju lite svårt när dom inte kan berätta vilka försändelser det gäller, menar en e-handlare.

- Man kan inte längre få något underlag på sina varubrevsfrakter, du vet således inte vilken order som fakturerats mot en viss kostnad. Det blir en djungel att försöka hitta fel och orsaker till förhöjda kostnader, tillägger en annan.

Kundportal har inte fungerat

Enligt PostNord beror även detta på tekniska problem.

- Som kund ska man också kunna hämta uppgifter om vilka försändelser som har överskridna mått i Kundportalen. Tyvärr har den funktionen inte fungerat som den ska en period och vår IT-avdelning jobbar för fullt för att den ska bli stabil, förklarar PostNords presskontakt Maria Ibsén i ett mejl till Ehandel.se.

Hon menar dock att varubreven mäts återkommande gånger under distributionskedjan och att det därför borde vara sällsynt med de fel som e-handlarna hänvisar till. 

- Om det är några som helst oklarheter kring måtten så väljer vi alltid att hellre fria än fälla, det vill säga att en försändelse med fel mått kan gå igenom för att vi vill vara absolut säkra innan vi debiterar. Den hanteringen skiljer sig inte från tidigare.

Annons

LÄS ÄVEN: De strypta varubreven är här: "Inga problem har uppstått"

Hänvisar till pakettjänst

Maria Ibsén understryker också att Varubrev är en brevtjänst, och därför inte spårbar som en pakettjänst är. Det är därför priserna skiljer sig åt, skriver hon, och tillägger att om man vill ha "total spårbarhet på varje försändelse", så får man välja en pakettjänst.

- Men givetvis ska man kunna bestrida en faktura och få klarhet i vad som hänt en enskild försändelse. Kundservice ska kunna se vilka försändelser som har överskridna mått. Jag kan tyvärr inte svara på varför några e-handlare verkar ha fått en annan upplysning, men jag ska ta det vidare.

Annons