PostNord rustar för julen med appar och nya postombud

Julhandeln på nätet väntas sätta nytt rekord och för att klara av vad som komma skall öppnar PostNord 50 nya servicepunkter.

I år beräknas svenskarna shoppa klappar för 20 miljarder kronor, varav 6,2 miljarder kronor ska spenderas på nätet. En ökning med 24 procent jämfört med i fjol och något som sätter en viss press på landets speditörer, och att de levererar i tid.

Och för att klara av det ökade trycket inför årets julhandel utökar PostNord antalet servicepunkter, det vill säga postombud och utlämningsställen, med ytterligare 50 stycken. Det innebär att det nu finns totalt 1 650 stycken permanenta servicepunkter i Sverige.

Annons

– Julen är PostNords mest intensiva period under året, precis som för detaljhandeln och deras kunder. Vi levererar julklappar till svenska folket, allt från det som handlas på nätet från Sverige och övriga världen, till de julklappar som finns i butikshyllorna, säger Anne-Christine Lane, chef för PostNord Sveriges ombudsnät.

Belastade ombud får smartphones

Hos ombuden startar julen i slutet av november, i samband med Black Friday, och de ökade volymerna är sedan konstant höga ända fram till själva julhelgen.

För att se till att det inte blir allt för trångt i förbutikerna kommer PostNord att förse ombuden med uppdaterade volymprognoser, och en volymsimulering, så att de ska kunna planera bemanning och schemaläggning.

– Inför Black Friday förstärker vi de 200 mest belastade ombuden med smartphones med en särskild app så att de kan serva flera kunder på kortare tid. Målet med det är att skapa ett så bra och effektivt kundmöte som möjligt under hela perioden fram till jul, säger Anne-Christine Lane.

Annons