Annons

PostNord svarar på kritiken mot kapacitetstillägget Carl-Anders Keller

Replik: PostNord svarar på kritiken mot kapacitetstillägget

2018-09-17 10:37

PostNords försäljningschef Carl-Anders Keller svarar på Jörgen Bödmars debattinlägg gällande fraktbolagets nya kapacitetstillägg.

LÄS FÖRST: PostNords tillägg är reaktivt och ingen riktig lösning

Jörgen Bödmar har helt rätt i att det här är en utmaning som vi som sysslar med e-handel behöver lösa tillsammans, så att slutkunderna ska få det de vill ha i rätt tid och till rätt plats. Den ökning vi har sett under de senaste åren kommer att fortsätta. Den senaste e-barometern rapporterar en e-handelsökning på 14 procent, för kvartal två i år, och Svensk Handel spår att e-handeln kan utgöra upp till 33 procent av all handel om sju år.

Branschen står inför utmaningar. Det är spännande, men det handlar likväl om utmaningar. Att till exempel prognostisera vad och när kunderna tänker shoppa kan vara knepigt, något som förra årets Black Friday tydligt visade. Men prognoserna är ändå grunden för den planering som både e-handlare och distributörer gör. Vi behöver utveckla dem tillsammans, förvänta oss det oväntade och ta höjd för det.

Aldrig funnits någon fri frakt

Packa bilar på smartast möjliga sätt, planera rutter och optimera förpackningar är andra områden för att effektivisera hanteringen. Börja jobba med framtidens leveranslösningar redan i dag är ett tredje. Därtill finns givetvis fler områden, en del som Jörgen Bödmar nämner och andra som kanske ingen av oss tänkt på än, där alla i branschen tillsammans måste tänka utanför boxen, eller göra boxen större.

Annons
Annons

En stor del av leveranskedjan idag bygger på landsvägstransporter, som är en ändlig resurs. Antalet lastbilar är begränsat, liksom antalet personer som kan köra dem. Chaufförsbristen är ett faktum redan nu, och Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd beräknar att den kommer att bli värre. När många vill köpa transporter stiger priserna, precis som på vilken vara som helst. Det har aldrig funnits någon ”fri frakt”, det finns alltid någon som betalar för att få en vara transporterad.

Vi är öppna för nya förslag

Perioden mellan Black Friday och nyår är som vi alla vet en hektisk tid för både e-handlare och distributörer. Varje år flyttar en större andel av julhandeln ut på nätet, och Black Friday är inte längre EN readag utan sträcker sig ofta över en helg eller till och med en hel vecka och har blivit startskottet för hela julhandeln. Stora volymer ska på kort tid passera genom ett system med många delprocesser.

Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera både toppar och dalar i efterfrågan. Kapacitetstillägget, som införs under perioden 15 november – 31 december, är ett sätt att göra det på. Jag och mina kollegor är öppna för nya förslag och initiativ för att hantera det annorlunda nästa högsäsong.

Carl-Anders Keller

Försäljningsdirektör PostNord Sverige

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta