Annons

PostNord tar upp kampen: Inför PostNord ska expressleverera dit kunden befinner sig

PostNord tar upp kampen: Inför "extra snabba" hemleveranser

2017-10-03 11:01

"Ett område där vi leverantörer måste bli vassare", enligt vd:n Anders Holm.

Så sent som i förra veckan kom beskedet att PostNord vill göra kvällsleveranserna till standard. Det innebär att e-handelskunderna - till en början dock endast de som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö - ska kunna få sina paket på kvällen. Men PostNord nöjer sig inte med det. I dag meddelas det nämligen att hemleveranserna inte bara ska ske på tider när folk är hemma - de ska också gå betydligt snabbare än förut.

Fler leveranser samma dag

Hittills har PostNords snabbare leveranstjänster, som till exempel budleveranser och expressbrev, i första hand används i leveranser mellan företag. Men nu “ökar PostNord takten”, som företaget uttrycker det, med att erbjuda “extra snabba hemleveranser från detaljhandeln till slutkonsument”. Mer exakt handlar det om att kunden ska kunna få sin leverans samma dag.

- Vi ser nya mönster inom vissa branscher där konsumenterna kräver flexibla, snabba och smidiga hemleveranser som de själva kan styra. Här är ett område där vi leverantörer måste bli vassare och därför ökar PostNord takten inom sammadagleveranser, säger Anders Holm, vd PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.

Ska ta fram "olika expresserbjudanden"

Även om PostNords egna undersökningar visar att hemleverans är långt ifrån det populäraste fraktalternativet bland de svenska e-handelskonsumenterna, finns det uppenbarligen ett intresse bland kunderna för att få sina varor snabbt. Det senaste året har en lång rad e-handlare inlett samarbeten med till exempel Budbee, som har just snabba hemleveranser som sin specialitet.

Annons
Annons

Hur PostNords snabba leveranser ska gå till, och vilka områden i Sverige som kommer att kunna ta del av dem, återstår att se. I PostNords pressmeddelande heter det att företaget ska “ta fram erbjudanden”.

- Bland annat kommer olika expresserbjudanden att tas fram, där konsumenterna kan få både leverans och retur inom några timmar, oavsett om de befinner sig hemma, på jobbet eller någon annanstans, skriver företaget.

LÄS ÄVEN: PostNord börjar med utkörning på lördagar

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem