PostNord tror inte på helt avskaffad Kinaavgift

"Osannolikt att alla små e-handlare kommer att välja vår lösning".

Imorse kunde vi berätta att PostNord nu lyckats med en av sina pågående förhandlingar om att få de större utomeuropeiska e-handelsplattformarna att själva ta ut momsen av kunden direkt i kassan.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan

Annons

Vad var det som blev avgörande för att Wish skulle gå med på samarbetet?

- En kombination av en bra teknisk lösning och en attraktiv kommersiell överenskommelse, skriver PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Ehandel.se.

Under dagen idag har Post- och telestyrelsen, PTS, som har tillsynsansvaret över PostNord meddelat att de dock kommer att gå in och granska hur företaget skött hanteringen av Kinaposten. Detta då det bland annat ska ha kommit in många klagomål på långa väntetider för de som betalar de 75 kronorna i hanteringsavgift. Många upplever alltså att de får vänta länge på sina paket efter att de betalat avgiften.

LÄS ÄVEN: PTS granskar PostNords hantering av Kinaposten 

Vill få med stora plattformar

Han menar att man nu hoppas på att fler marknadsplatser ska vilja ingå i liknande överenskommelser med postföretaget när de kan se att det fungerar för Wish. Däremot så tror han inte att man ens på sikt kommer att kunna avskaffa hanteringsavgiften helt och hållet.

- Det är inte vår bedömning, utan vi kommer att fortsätta att ha avgiften för de som handlar från e-handelsplatser som inte har vår tekniska lösning, där vi måste utföra samma uppgifter som tidigare. Det är osannolikt att alla små e-handlare kommer att välja vår lösning. Men huvuddelen av handeln går via de största plattformarna och de hoppas vi få med.

Annons