PostNords e-handelskassa tillåter nu andra transportörer

"Ny fräsch design och bättre ux".

I slutet av förra året hakade vår inhemska fraktjätte på tåget med en egen kassa. PostNord satsar dock förstås på frakten och med tjänsten Delivery Checkout så skulle kunden få mer kontroll över sin leverans.

E-handelskonsumenterna kan med den nya kassan bland annat välja ett favoritombud som inte är kopplat till bostadsadressen. Kassan är en del av PostNords initiativ att ge konsumenterna mer kontroll över sin leverans och en annan del är företagets relativt nya mobila app.

Annons

När man nu lanserar en uppdaterad version av Delivery Checkout så har man bland annat sett till så att gränssnittet blivit mer enhetligt med appen.

- Kunden ska kunna känna igen sig överallt, förklarar Ola Bergqvist, produktutvecklare e-handel på PostNord.

Runt 900 e-handlare i Norden

E-handlarna har, enligt PostNord, även haft önskemål om att popup-fönster skulle försvinna. PostNord har därmed byggt om kassan och det är nu istället en iframe som gäller.

- Vi har lyssnat på feedback från e-handlare och förbättrat tjänsten utifrån det, säger Ola Bergqvist.

Vet ni hur många som använder kassan?

- Den bästa siffran är att titta på antalet nerladdade moduler, och då har vi till dags dato runt 900 e-handlare i Norden som har laddat ner PostNord Delivery Checkout. En siffra som vi är mycket nöjda med, säger Ola Bergqvist.

Stöd för 100 transportörer

Antal användare väntas dock öka ordentligt med den nya versionen. En uppdatering som kommer att göra det enklare att installera kassan i fler e-handelsplattformar. PostNord ska även samarbeta med företaget Logtrade Technology AB som nu möjliggör att kassan kan stödja över 100 olika transportörer.

- I och med den nya designen och att den numera finns som en widget, samt tillåter andra transportörer att visas, tror vi så klart på att ännu fler e-handlare väljer att använda vår tjänst, avslutar Ola Bergqvist.

Annons

Annons