PostNords majfacit: E-handeln upp 15 procent

Ehandel.se Analytics visade på en ökning på 7 procent men enligt PostNord handlade konsumenterna betydligt mer än så.

I flera år har maj utgjort en av e-handelns främsta månader, bland topp fyra när det gäller intäkter enligt ett av våra senaste analysbrev.

Om det berodde på antalet röda dagar, plötslig sol och värme eller något helt annat är oklart, men det här året stannade dock tillväxten för maj månad på sju procent. Det enligt Ehandel.se Analytics som bygger på data från 300 e-handlare. Vår analystjänst visade dock samtidigt att antalet order för månaden hade ökat med tio procent och att besöken hos e-handlarna under samma period steg med 13 procent.

Annons

65 procent handlade på nätet i maj 

Nu kommer PostNords sammanställning för maj, och enligt logistikföretaget har e-handelskonsumtionen för maj månad ökat med hela 15 procent jämfört med året innan. En klar majoritet av svenskarna, närmare bestämt 65 procent, handlade enligt logistikföretaget på nätet under månaden. De varor som gick åt i högst utsträckning var mode, skönhetsprodukter samt böcker och media.

De olika siffrorna skulle kunna bero på att andelen svenskar som e-handlar från utlandet istället är fortsatt hög. Ungefär en av fem svenskar handlade enligt PostNord från utlandet i maj i år. Kina är fortsatt det land som skickar flest e-handlade varor till Sverige. 

PostNords siffror bygger på en konsumentundersökning som totalt 1 500 personer i åldern 18-79 år har deltagit i.

Annons