Annons

PostNords fokus: Leverans på rätt plats i rätt tid Carin Blom

PostNords fokus: Leverans på rätt plats i rätt tid

2016-10-10 08:10

Logistikföretaget PostNord medverkar som huvudpartner när Emeet kommer till Stockholm den 20 oktober.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

För Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert hos PostNord är det två saker som sticker ut när det kommer till vad som är mest intressant inom e-handelsbranschen just nu. Den ena är internationaliseringen och att fler svenskar e-handlar från utlandet samtidigt som det också blir lättare för svenska företag att nå utomlands. Det andra är personalisering och mer skräddarsydda upplevelser, i allt från marknadsföring till leverans. 

- Vi märker att konsumenterna efterfrågar och ställer större krav på personaliserade lösningar. Så det är en väldigt spännande tid, säger hon.

Om e-handeln till stor del traditionellt sett har handlat om vad som hände innan kunden trycker på köpknappen har Carin Blom och PostNord noterat att leveranserna nu har fått ett minst sagt utökat fokus. Dagens konsumenter lever så pass tidspressade liv att allt helt enkelt måste passa in.

- Vi jobbar mycket med de frågorna, att leverera på kundens villkor. En kund som får välja är en nöjd kund och det gynnar konsumenter, e-handlare och PostNord. Det ska vara bekvämt att handla på nätet, och leveransen behöver därför vara smidig och enkel. Egentligen handlar det om att bygga lojalitet - något som jag tycker är oerhört viktigt.

"Utvecklar hela tiden nya tjänster"

Men även om det har blivit allt mer populärt att efterfråga till exempel hemleverans och leverans till brevlådan visar PostNords undersökningar att de flesta konsumenterna fortfarande föredrar leverans till ombud.

Med hjälp av PostNords app och företagets kommande Delivery Check Out, det vill säga en fraktväljare i egen regi, vill logistikleverantören göra det lättare för e-handlarna att erbjuda flexibla leveranser, och lättare för konsumenterna att få leveranserna att passa ihop med vardagen.

- Det handlar om att jag som kund vill ha möjlighet att välja leveranssätt och att ändra mig om jag till exempel beställt hemleverans och sen kommit på att jag inte kan vara hemma utan vill ha det till mitt ombud istället. 

Är det en utmaning för ett så stort bolag som PostNord att lägga om sin verksamhet mot det mer personaliserade?

Annons
Annons
- Vi är ett stort bolag och utvecklar hela tiden nya tjänster som ska underlätta för konsumenterna och göra e-handeln än mer smidig. Vår Delivery Check Out lanseras snart och appen har på kort tid blivit väldigt populär. Fokus är såklart att leverera till rätt plats i rätt tid.

Vill driva utvecklingen inom e-handeln

PostNord är med som huvudpartner vid årets sista Emeet, som går av stapeln på företagets huvudkontor i Stockholm den 20 oktober. Företaget har varit med som partner sedan Emeet grundades 2010 och tvekade inte att delta även denna gång.

- Vi vill driva utvecklingen på e-handelsområdet tillsammans med aktörerna. Det är ett viktigt forum där vi kan ta del av e-handlarnas frågor och funderingar och helt enkelt hålla oss ajour med vad som händer i branschen.

Carin Blom har inte personaligen varit med på Emeet Stockholm tidigare men ser fram emot att eventet nu landar i huvudstaden.

- Vad jag har hört av mina kollegor och vad jag har märkt på Emeet i Helsingborg och Göteborg så brukar det vara mycket energi och en bra stämning. Så det ska bli väldigt kul att höra vad e-handlarna har att säga i Stockholm.

Klicka här för mer information om PostNords kommande Delivery Check Out. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Annons
Annons
Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

"Hoppas att andra leveransföretag följer deras spår".

Annons
Annons
Jessica Egman om AI som katalysator i <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: Jessica Egman om AI som katalysator i e-handeln

"Små e-handlare behöver AI mest".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta