PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Efter att de senaste åren ha kämpat med minskande brevmängder och fallande omsättning, verkar PostNord nu ha nått ljuset i slutet av tunneln.

LÄS ÄVEN: PostNords resultat tar mniljardsmäll efter statsstödet

Annons
Annons

"Stark tillväxt inom e-handelslogistik"

I sin senaste kvartalsrapport, för det första kvartalet, berättar logistikföretaget att dess omsättning har ökat från 9,1 till knappt 9,5 miljarder kronor. Samtidigt har företaget lyckats vända rörelseresultatet från minus 74 miljoner till plus 162 miljoner kronor.

- Trots att det är en utmanande tid med fortsatt digitalisering av brevmarknaden är det glädjande att kunna konstatera en stark resultatförbättring. Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen. Det gör vi i huvudsak genom stark tillväxt inom e-handelslogistik, men också en något dämpad volymnedgång på brev i förhållande till tidigare kvartal. Vi ser också en viss återströmning av kunder från konkurrenter på brevsidan i Sverige vilket naturligtvis är glädjande, säger tillförordnad koncernchef Annemarie Gardshol, i ett pressmeddelande.

Nyligen valde PostNord att genomföra en förändring i ledningen. Den tidigare vd:n och koncernchefen Håkan Ericson lämnade sin post och ersattes av PostNords Sverigechef Annemarie Gardshol, som nu är tillförordnad koncernchef i jakten på en permanent ersättare.

- Jag upplever att det finns en revanschlystnad i bolaget. Man vill inget hellre än att vi gemensamt ska klara av den stora förändringsresa vi befinner oss på och återfå förtroendet från kunder och allmänhet samt växa och få fler att upptäcka våra produkter och tjänster, säger Annemarie Gardshol.

Kan ta danska paketskåp till Sverige 

Medan breven minskar har som bekant paketmängderna ökat, och PostNord säger sig nu göra flera satsningar inom e-handelsområdet. Sedan tidigare har bolaget bland annat berättat om en ny e-handelsterminal i Helsingborg, och nu kommer det också besked om en eventuell lansering av paketskåp i Sverige.

- I mars inledde vi ett test i Danmark med 200 digitala paketboxar, kallade ”Nærboks”, tillsammans med företaget SwipBox. Boxarna som oftast ligger på gångavstånd från bostaden ger, i kombination med PostNords app, en helt ny infrastruktur för enkel, miljövänlig och bekväm leverans. Om testet faller väl ut planeras utrullning av paketboxar i hela Danmark och på lite längre sikt i övriga nordiska länder.

LÄS ÄVEN: Fastighetsjätte investerar 250 miljoner i nytt e-handelslager

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!