PostNords sms-avisering låg nere: ”Är förstås inte ok”

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska problemen ha pågått i över en veckas tid.

Tidigare i dag meddelade PostNord att företagets kvalitetsarbete går stadigt framåt, och att de problem som varit till stor del handlar om “tillfälliga svackor”.

Gällde alla sms-aviseringstjänster

Beroende på vad som menas med “tillfällig svacka” kan det nu vara fråga om ännu en liknande situation. Enligt uppgifter till Ehandel.se har nämligen e-handlare som skickat ut varubrev drabbats av att PostNords sms-avisering till slutkunderna inte har fungerat korrekt.

Annons

Kunderna har helt enkelt inte fått någon avisering och därför inte haft en aning om ifall deras leverans anlänt eller inte. Vår tipsande e-handlare ska ha fått följande svar när han tog upp situationen med PostNord.

- Dessa händelser beror sannolikt på de aviseringsproblem som vi tyvärr har haft på alla våra sms-aviseringstjänster den senaste tiden. Alltså inte endast varubrev.

"Stämmer att vi hade tekniska problem"

När svaret skickades ut ska ärendet, som just då bearbetades hos PostNord, ha varit felanmält “sedan cirka en vecka tillbaka”. Hur länge sms-problemen faktiskt pågick är oklart. Enligt logistikföretagets presstjänst är det hela dock löst nu.

- Det stämmer att vi hade tekniska problem med vissa av sms-aviseringsfilerna. Problemet är löst och nu tittar våra tekniker på vad det var som hände och vad vi ska göra för att förhindra att det händer igen. Det är förstås inte ok att sådana här tekniska problem spiller över på både avsändare och mottagare, skriver Maria Ibsén, presskontakt hos PostNord, i ett mail till Ehandel.se.

Annons