PostNords svar till PTS: ”Ett komplext pussel”

PostNord och Bring Citymail fick nyligen kritik av PTS i en ny rapport. Nu ger PostNord sin syn på saken.

Otillräcklig bemanning, dålig planering och för svag hantering av kundernas klagomål. Det var delar av huvudkritiken när Post- och telestyrelsen, PTS, i måndags delgav sina slutsatser efter tillsynsbesök hos PostNord och Bring Citymail.

I PTS rapport konstateras det att postmarknaden just nu genomgår en stor förändring och att det bland annat är därför bristerna har uppstått. Men att bara skylla på den ökade digitaliseringen i samhället duger inte, enligt PTS.

Annons

- Vi ser att de aktuella postoperatörerna kan bli bättre på att planera förändringar i verksamheten. I vissa fall har det gått för fort från planering till genomförande och då har kvaliteten blivit lidande, sade Sten Selander, chef för postavdelningen på PTS, i måndags.

Det var bättre "förr"

Nu går PostNord ut och kommenterar rapporten. I ett uttalande på sin sajt skriver logistikleverantörens talespersoner att de ser en förbättring i sina kvalitetsmätningar, men att de inte är nöjda “förrän kunderna är nöjda”.

- I förändringsarbetet behöver vi förhålla oss till en mängd omständigheter. Lagar och regleringar är en. En längtan hos många tillbaka till ett diffust ”förr” är en annan. Digitaliseringen och nya behov hos mottagare och avsändare är en tredje, och konkurrenssituationen är en fjärde. Det är givetvis en balansgång och en utmaning att tillfredsställa motstridiga intressen, heter det bland annat.

Apropå kritiken om för lite personal, säger PostNord att bemanningen är ett “komplext pussel”.

- Att vara brevbärare är ett fysiskt arbete, något som kanske attraherar dagens arbetskraft mindre än tidigare. PostNord går en spännande framtid till mötes och vi vill givetvis hitta fler trevliga och serviceinriktade medarbetare som vill följa med på den resan.

Märker brev för att slippa felaktig kritik

Att den svenska posthanteringen har fått en del kritik på senare tid har nog inte undgått någon, men av PostNords svar på PTS att döma känner sig företaget ibland orättvist anklagat.

- En svårighet för mottagarna kan vara att, precis som PTS påpekar, även vår huvudkonkurrent har kvalitetsproblem. Många utgår ändå ifrån att det är PostNord som har gjort fel, även om det inte är vi som distribuerat den aktuella försändelsen. Nu har vi börjat PostNordmärka huvuddelen av brevförsändelserna, vilket ska bidra till ökad tydlighet för mottagarna om vem som hanterat försändelsen och om var eventuella fel sker.

Annons
Annons