Posten ger E-handlare extra försäljningsdagar

Julafton infaller i år på en måndag. Sämsta tänkbara dag för e-handlare som förlorar både försäljningsdagar och pengar, något som Posten uppmärksammat och agerat efter. E-handlare som använder sig av Posten får därmed sina paket levererade fram till och med lördagen den 22 december.

Julen ligger bra i år, i alla fall om man vill ha mycket ledighet. Är man däremot e-handlare så är en måndag den sämsta tänkbara dagen för julafton att infalla. Mellan den 22 december och den 2 januari är det bara två dagar som inte räknas som helgdag.

Det betyder att postgången står tämligen stilla och att många e-handlare tappar viktiga försäljningsdagar och kan förlora mycket pengar. Att flytta julen var ingen lätt uppgift för Arne & Co på Posten så de kom på en annan lösning.

Annons

– Vi har lyssnat på e-handelsföretagens önskemål om att få en extra försäljningsdag före julafton. Fler konsumenter väljer att slippa att trängas i butiker under julruschen och köper istället sina julklappar på nätet, förvissade om att varorna kommer att levereras hem av brevbäraren eller till postombudet i god tid före jul, säger Andreas Falkenmark, VD Posten Meddelande.

Till och med 21 december

Posten har alltså beslutat att dela ut varubrev till hushållen och köra ut paket till postombuden även på lördagen den 22 december. Något som ger e-handlare som använder sig av posten en stor fördel i julhandeln.

De företag som använder Postens pakettjänst till privatpersoner (MyPack) inom Sverige eller Varubrev upp till 2 kg kan nu i normalfallet lämna in sina försändelser till och med den 21 december.

– Julen är en hårt ansträngd tid för Posten, med volymer som vida överskrider de normala. För att säkra utdelning av brev och paket före jul har vi därför valt att betrakta lördagen som en normal produktionsdag. Mitt budskap måste ändå vara att handla i tid så att man får sina beställningar före jul, säger Andreas Falkenmark.

 

Källa: Press via E-post
På bild: Arne på Posten

Annons
Annons