Annons

Posten kände av Black Friday och Cyber Monday

Posten kände av Black Friday och Cyber Monday

2013-12-04 16:17

Vi har tidigare rapporterat hur betalleverantören Klarna sett en stor effekt av att svenska e-handlare kampanjat under Black Friday. Nu meddelar även Posten (PostNord) att de såg kraftiga ökningar i e-handeln under Black Friday och Cyber Monday.

PostNord meddelade i slutet av förra veckan att svensken e-julhandlat för över en miljard kronor fram till den 25 november. Det verkliga starkskottet för årets julhandel på nätet ska dock ha inträffat under förra veckoslutet, i samband med Black Friday.

E-handelsvolymerna skall då ha ökat i Sverige med cirka 20 procent.

– Många av våra kunder rapporterar att det haft ett mycket kraftigt tryck på försäljningen i fredags och i måndags, vilket vi nu märker i form av att våra e-handelsrelaterade paketvolymer är 20 procent högre i år jämfört med vid Black Friday och Cyber Monday i fjol. Det är redan nu full aktivitet hos våra postombud och våra brevbärare delar ut julklappar som aldrig förr, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.

Detta är förstås en lägre siffra än de 100 procent som Klarna rapporterade, men det gällde då jämfört med en vanlig fredag i år.

Enligt Posten kände de i alla fall av en "kraftig volymökning" relaterad till dessa rea-dagar. Fredagar är vanligtvis inte starka e-handelsdagar så näthandlarnas uppslutning kring den svarta fredagen och även Cyber Monday ser ut att ha gett effekt.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta