Postombud slutar: ”Jag går en miljon back per år”

Efter fem år har en Ica-handlare i Södertälje fått nog av förlustaffären.

- Det ska bli kul att se om PostNord lyckas hitta någon ny stackare i mitt område.

Det är den Södertäljebaserade Ica-handlaren Mattias Crammers hälsning till PostNord. I fem år har hans butik varit postombud, men nästa vecka tar de emot sitt sista paket. Sen är det slut, rapporterar Icanyheter i sin papperstidning.

Annons

Personalen blev för dyr

Enligt tidningen ska Mattias Crammer bara vara en av flera handlare i Stockholmsområdet som den senaste tiden valt att säga upp sitt ombudsavtal med PostNord. Och för hans del är orsaken den ökande e-handeln, som resulterar i en ohanterlig mängd paket i butiken, vilket ska ha lett till en situation som inte lönar sig ekonomiskt.

- För fem år sedan blev jag postombud för att skapa ett mervärde. Men det lilla extra jag säljer väger inte upp för allt utrymme det tar och de nya personalkostnaderna, säger Mattias Crammer.

50-tums TV-apparater och 15 burar paket

Han säger att de mängder post som kommer till hans butik är massiva.

- Nu kommer det 15 burar med paket om dagen plus 50-tums TV-apparater som rullar in. Du ska se hur det ser ut inne på lagret i slutet av november och december, säger han till tidningen.

Crammer menar att ersättningen som han som ombud får från PostNord är alltför låg i förhållande till mängden paket han hanterar. Själv ska han ha gått back en miljon om året på att vara postombud.

Ersättningen regleras i avtal

Just den uppgiften är något som PostNord själva inte kan kommentera.

- Det regleras i avtal. Vi har avtal med de stora butikskedjorna och även med många avtal små enskilda, men exakt hur avtalen är utformade kan vi inte kommentera, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord, till Ehandel.se.

Många skäl att ombud slutar

Hon säger också att hon inte känner igen förklaringen att ombuden går back ekonomiskt. Istället tror hon att det ofta är andra orsaker som ligger bakom att någon väljer att inte längre vara ombud.

Annons

- Det kan finnas alla möjliga skäl. Det kan vara att en viss handlare säljer sin butik och att den nya ägaren inte vill ta på sig uppdraget som postombud, exempelvis. I andra fall beror det på att det saknas personal eller utrymme. Det finns inget generellt, alla har sina olika skäl.

Egen fraktkassa skapade inte obalans

I slutet av 2016 lanserade PostNord en egen fraktkassa som gav kunderna möjlighet att själva välja sitt ombud, men inte heller detta tror Maria Ibsén har haft någon större effekt för ombuden.

Jag har inte hört talas om att det skulle ha gett någon obalans i mängden paket mellan olika ombud, säger hon.

Hon menar också att många hör av sig och själva ber om att få bli postombud - samt att antalet ombud har växt över tid.

- Många hör av sig och ber att få vara ombud. Det är alltid tråkigt när någon vill sluta, men under de senaste åren har vi haft ett ganska konstant antal ombud, runt 1600 stycken, men det är fler som börjar än det är som slutar. Så sett på fem år så har antalet ombud ökat. Och vi ser hela tiden över nätet av ombud, säger Maria Ibsén.

Vad ska man som ombud göra om man känner att mängden paket är ohanterlig?

- Varje handlare har en ombudsansvarig person som man kan prata med. Har någon inte plats för paketen så kan vi försöka flytta ett visst postnummer till en ny butik för att underlätta situationen, avslutar hon.

Ehandel.se har sökt Mattias Crammer för en kommentar.

Annons