Exklusivt: Premiär för Sixten Engströms e-handelsskola

Sixten Engström vill göra Sverige till världens främsta e-handelsnation med sin nya webbutbildning Garderobsehandel.

I dag är det premiär för Sixten Engströms e-handelsutbildning, ett projekt som han skissat på sedan i höstas. Ambitionen med e-handelsskolan, som kommer att finnas tillgänglig på Garderobsehandel.se, är att hjälpa nya e-handlare in i branschen.

- Det här är en utbildning för de absolut minsta. De som precis är i starten och behöver lära sig de grundläggande processerna. Den fokuserar helt enkelt på garderobsehandlare, för det var som det jag såg mig själv när jag började med Mycuff.se, säger han.

Annons

"Häftigt att dela med sig"

Bakom idén med en webbkurs i e-handel ligger dels en vilja att hjälpa nybörjare att göra verklighet av sina e-handelsdrömmar, och dels att bidra till att lyfta svensk e-handel så att den kan stå sig i den globala konkurrensen.

- Det här handlar om hur fascinerad jag är vid e-handel. Jag vet att vissa inte vill kalla e-handeln för en bransch, men jag kan inte komma på någon annan bransch där man kan dela kunskap med varandra utan att vara direkta konkurrenter. Det är häftigt att dela med sig av sina kunskaper och hjälpa varandra att bli bättre, säger Sixten Engström, och fortsätter:

- I ett större perspektiv hoppas jag att det här kan leda till att Sverige kan bli den största e-handelsnationen. I dag lever vi med hot från bland andra USA, Kina och andra länder i Europa, men om vi hjälps åt kan det bli Sverige som är den där e-handelsnationen som skrämmer upp de andra. Då blir det Sverige som tar marknadsandelar vilket leder till att pengar och välfärd hamnar här.

Reklamfilmen för Sixten Engströms e-handelsutbildning

Sixten Engströms e-handelsskola kommer att bestå av nio kapitel som ska täcka allt från marknadsföring till leverans. Utbildningen finns tillgänglig från och med i dag på Garderobsehandel.se. Den kommer till en början att bestå mestadels av texter men Sixten hoppas på sikt kunna utveckla utbudet med till exempel videoillustrationer och besök hos duktiga e-handlare. Varje kapitel i utbildningen ska att täcka ett visst område inom e-handeln.

- Meningen är att det ska vara väldigt hands-on. Vill jag till exempel veta mer om hur man kan driva trafik går jag direkt till marknadsföringskapitlet, förklarar han.

Ambitionen med Garderobsehandel-utbildningen är enligt Sixten Engström inte i första hand att bli den bästa e-handelsskolan i sig. Snarare handlar det om att fungera som en sluss till branschen, att guida nya e-handlare till den kunskap de behöver.

Ska successivt fasa ut sig själv

Det går att anmäla sig till webbkursen från och med i dag, och Sixten Engström lovar att se till att de nya e-handelseleverna får tillgång till materialet “snabbt och gratis”.

Annons

- Det är helt ovärderligt att få hjälp i branschen från början. Många kommer aldrig igång eftersom det är för många steg vilket är synd eftersom de ofta har häftiga produkter. Hur många stora svenska e-handelsbolag har vi gått miste om för att många inte visste hur de skulle gå tillväga?

Sixten Engström själv började sin e-handelskarriär med egna nätbutiken Mycuff, som började just som en garderobse-handel, det vill säga att lagret mer eller mindre fick rymmas i en garderob i hemmet. Så småningom sålde han Mycuff och driver numera den nya e-handeln Skyltcentralen.se.

- Det är mitt försök att lämna garderoben kan man säga. Jag satt med Mycuff varje kväll och varje helg och lärde mig otroligt mycket av det. Det handlar framför allt om tålamod och att det kan ta tid att bygga upp en e-handel. Nu applicerar jag det jag lärt mig på skyltverksamheten.

Hur synlig kommer du att vara i det här projektet?

- Nu står jag som utgivare så det är klart att det handlar mycket om mig och min erfarenhet. Men efterhand hoppas jag successivt fasa ut mig själv och byta ut delar av innehållet mot bidrag från folk som är klokare än mig.

Annons