Premiär för e-handelsreklam i Mitt Klarna

Klarnas nya portal "Butiker och Erbjudanden" ska ge kunderna personliga erbjudanden genom Mitt Klarna samtidigt som e-handlarna förhoppningsvis får ökad trafik.

Klarna har i dag 35 miljoner kunder och 50 000 anslutna e-handlare. Efter att ha fått förfrågningar från både slutkunder och e-handlare har företaget nu lanserat “Butiker och Erbjudande”, en mötesplats där kunderna får personliga erbjudanden från olika e-handlare. Dessa får i sin tur förhoppningsvis ökad trafik till sina webbutiker.

Tjänsten har precis lanserats och redan ska hundratals e-handlare ha hoppat på tåget.

Annons

- Vi har tänkt att vi vill leda ny trafik till e-handlarna och få e-handlare och kunder att hitta varandra. Det är väl själva grundsyftet, säger Martin Wassborn, som är marknadschef för konsumentmarknadsföring på Klarna.

Erbjudanden inom nya kategorier

Tjänsten, som Martin Wassborn beskriver som en portal och en mötesplats, är framtagen i samarbete med ett antal e-handlare. Upplägget är att e-handlare själva lägger upp de rabatter de vill erbjuda, och sen ska varje kund få erbjudanden som är särskilt anpassade för henne eller honom. Kunderna hittar till portalen genom en länk i Klarnas fakturaöversikt Mitt Klarna.

Finns det inte en risk att e-handlarnas kunder på det här sättet får erbjudanden från konkurrenter?

- Nej, rekommendationerna görs inte utifrån köphistorik på det sättet, utan snarare utifrån segment som ålder och kön, säger Martin Wassborn.

Totalt innehåller den nya portalen ett tjugotal kategorier, och meningen är att kunder ska få rekommendationer från andra kategorier än den han eller hon brukar handla ur. Så en kund som brukar köpa kläder och skor kan till exempel få tips och erbjudanden på elektronikprodukter, och vice versa. På så sätt ska konkurrensmomentet undvikas samtidigt som kunderna förhoppningsvis handlar från fler kategorier.

- Vi har ju gjort det här för att stötta e-handlarna, säger Martin Wassborn.

"Butiker och Erbjudanden" invigs i dag och i morgon med särskilda events på Norrmalmstorg i Stockholm. Konsumenter som passerar platsen kan få mer information om hur den nya tjänsten, som ska finnas tillgänglig i Mitt Klarna inom kort, fungerar. Liknande events kommer under den kommande veckan att äga rum även i Helsingfors och Oslo.

Annons
Annons