Annons

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp Claes Salomonsson

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp

2016-02-05 12:57

Efter lyckade tester med e-handel till Axfoods anställda öppnar ett fåtal Willys- och Hemköpsbutiker i vår upp möjligheten för kunder att e-handla.

För ungefär ett år sedan inledde Axfood, som äger Hemköp och Willys, tester på e-handel i begränsad omfattning. Till en början gällde testet bara butiken Hemköp Torsplan i Stockholm, och det var endast ett hundratal Axfood-anställda som kunde handla. Sedan dess har företagets e-handelstest vuxit till att omfatta ytterligare två butiker, varav en Willysbutik, i Stockholm och Göteborg, men det var fortfarande bara Axfood-anställda som fick handla.

Start med fyra butiker 

Nu går Axfood in i vad Claes Salomonsson, presschef på Axfood, kallar "testperiod tre" med totalt fyra butiker, men det är fortfarande bara anställda som får handla.

- Om allt går väl ska vi någon gång under våren gå i skarpt läge och testa att sälja även till så att säga vanliga kunder, säger han.

De butiker som kommer att ingå i satsningen när det är dags för det skarpa läget är Willys i Kungsbacka, Rissne och Länna samt Hemköp i Stäket. Det är bara personer som har någon av de här butikerna som sin hemmabutik som kommer att kunna handla i e-handeln, som kommer att sälja så kallat lösplock.

Det är ännu oklart om maten kommer att levereras hem till kunderna, eller om de som e-handlat själva får hämta upp sina varor i butik.

Annons
Annons
- Det är fullt tänkbart att det blir båda varianterna. Det är bland annat det utredningen ska visa.

Har ni planer på att ta det här till fler butiker?

- Tanken är förstås att någon gång framöver även ta med andra platser i Sverige, men när det blir är oklart, säger Claes Salomonsson.

Har investerat 50 miljoner

Enligt Claes Salomonsson har Axfood, som sedan tidigare har en del erfarenhet på området efter att ha sålt till Linas Matkasse, hittills investerat 50 miljoner kronor i sin e-handelssatsning. Företaget räknar med att det kommer att ta mellan fyra och fem år innan projektet är lönsamt.

Men ni måste ju ändå se e-handel som ett viktigt område?

- Ja, det är ju framtiden. Klart att även vi ska vara med där. Men vi skyndar lite långsamt.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Shoppa visningsplagg direkt från catwalken på Tradera

Shoppa visningsplagg direkt från catwalken på Tradera

Inför Stockholms modevecka inleder det svenska varumärket GRETA GRAM ett samarbete med Tradera som gör det möjligt att buda på utvalda plagg direkt efter visningen.

Annons
Annons

Starweb först ut med Babs betallösning för e-handel

Babs Paylink rullar ut en ny lösning som gör det möjligt att ha samma leverantör för betalningar i alla kanaler.

Sverige i täten när e-handeln stöper om auktionsvärlden

Sverige i täten när e-handeln stöper om auktionsvärlden

En ny rapport beskriver Sverige som det land där konstauktionerna på nätet kommit allra längst.

Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Det svenska betalbolaget utökar sin satsning på den fysiska handeln med nytt samarbete.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Mikael Kehler lämnar Qliro Group för att hitta fler e-handelskunder till Resurs Banks betallösning för e-handel.

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Räckesbutiken har uppdaterat sin sajt med ett 3D-vertyg för att göra det enklare för kunden att beställa.

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem