Annons

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp Claes Salomonsson

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp

2016-02-05 12:57

Efter lyckade tester med e-handel till Axfoods anställda öppnar ett fåtal Willys- och Hemköpsbutiker i vår upp möjligheten för kunder att e-handla.

För ungefär ett år sedan inledde Axfood, som äger Hemköp och Willys, tester på e-handel i begränsad omfattning. Till en början gällde testet bara butiken Hemköp Torsplan i Stockholm, och det var endast ett hundratal Axfood-anställda som kunde handla. Sedan dess har företagets e-handelstest vuxit till att omfatta ytterligare två butiker, varav en Willysbutik, i Stockholm och Göteborg, men det var fortfarande bara Axfood-anställda som fick handla.

Start med fyra butiker 

Nu går Axfood in i vad Claes Salomonsson, presschef på Axfood, kallar "testperiod tre" med totalt fyra butiker, men det är fortfarande bara anställda som får handla.

- Om allt går väl ska vi någon gång under våren gå i skarpt läge och testa att sälja även till så att säga vanliga kunder, säger han.

De butiker som kommer att ingå i satsningen när det är dags för det skarpa läget är Willys i Kungsbacka, Rissne och Länna samt Hemköp i Stäket. Det är bara personer som har någon av de här butikerna som sin hemmabutik som kommer att kunna handla i e-handeln, som kommer att sälja så kallat lösplock.

Det är ännu oklart om maten kommer att levereras hem till kunderna, eller om de som e-handlat själva får hämta upp sina varor i butik.

Annons
Annons
- Det är fullt tänkbart att det blir båda varianterna. Det är bland annat det utredningen ska visa.

Har ni planer på att ta det här till fler butiker?

- Tanken är förstås att någon gång framöver även ta med andra platser i Sverige, men när det blir är oklart, säger Claes Salomonsson.

Har investerat 50 miljoner

Enligt Claes Salomonsson har Axfood, som sedan tidigare har en del erfarenhet på området efter att ha sålt till Linas Matkasse, hittills investerat 50 miljoner kronor i sin e-handelssatsning. Företaget räknar med att det kommer att ta mellan fyra och fem år innan projektet är lönsamt.

Men ni måste ju ändå se e-handel som ett viktigt område?

- Ja, det är ju framtiden. Klart att även vi ska vara med där. Men vi skyndar lite långsamt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sarah Wittbom lämnar:

Sarah Wittbom lämnar: "Känner mig oerhört stolt"

Efter sex år lämnar Sarah Wittbom posten som VD för Nordic eCommerce Knowledge.

2
Annons
Annons

Winefinder tar till Expressen för att nå svenska folket

Tidningens recepttjänst ska ge läsarna vinförslag.

<nobr>E-handlare</nobr> exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Avslöjande: E-handlare exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Miintos kunders personliga information ligger öppet på Internet.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Läcka: Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Teknikstyrkan ska utökas med 1000 personer.

Google planerar marknadsplats för drönarleveranser

Snabbmat ska skickas ut med drönare via ny e-marknadsplats.

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk <nobr>e-handel</nobr>”

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk e-handel”

Danska nätbutiker har länge efterfrågat mer moms i hemlandet vid e-handel i utlandet.

Annons
Annons
Trög start för e-handeln på Pinterest

Trög start för e-handeln på Pinterest

Varuhuskedjan Macy's har hittills haft svårt att få utdelning för sina e-handelssatsningar på Pinterest.

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Svenska eEquity leder en investeringsrunda i Swap.com.

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Företaget som bedrivit e-handel sedan 1995 får för första gången en butikschef till den fysiska butiken.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem