Annons

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp Claes Salomonsson

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp

2016-02-05 12:57

Efter lyckade tester med e-handel till Axfoods anställda öppnar ett fåtal Willys- och Hemköpsbutiker i vår upp möjligheten för kunder att e-handla.

För ungefär ett år sedan inledde Axfood, som äger Hemköp och Willys, tester på e-handel i begränsad omfattning. Till en början gällde testet bara butiken Hemköp Torsplan i Stockholm, och det var endast ett hundratal Axfood-anställda som kunde handla. Sedan dess har företagets e-handelstest vuxit till att omfatta ytterligare två butiker, varav en Willysbutik, i Stockholm och Göteborg, men det var fortfarande bara Axfood-anställda som fick handla.

Start med fyra butiker 

Nu går Axfood in i vad Claes Salomonsson, presschef på Axfood, kallar "testperiod tre" med totalt fyra butiker, men det är fortfarande bara anställda som får handla.

- Om allt går väl ska vi någon gång under våren gå i skarpt läge och testa att sälja även till så att säga vanliga kunder, säger han.

De butiker som kommer att ingå i satsningen när det är dags för det skarpa läget är Willys i Kungsbacka, Rissne och Länna samt Hemköp i Stäket. Det är bara personer som har någon av de här butikerna som sin hemmabutik som kommer att kunna handla i e-handeln, som kommer att sälja så kallat lösplock.

Det är ännu oklart om maten kommer att levereras hem till kunderna, eller om de som e-handlat själva får hämta upp sina varor i butik.

Annons
Annons
- Det är fullt tänkbart att det blir båda varianterna. Det är bland annat det utredningen ska visa.

Har ni planer på att ta det här till fler butiker?

- Tanken är förstås att någon gång framöver även ta med andra platser i Sverige, men när det blir är oklart, säger Claes Salomonsson.

Har investerat 50 miljoner

Enligt Claes Salomonsson har Axfood, som sedan tidigare har en del erfarenhet på området efter att ha sålt till Linas Matkasse, hittills investerat 50 miljoner kronor i sin e-handelssatsning. Företaget räknar med att det kommer att ta mellan fyra och fem år innan projektet är lönsamt.

Men ni måste ju ändå se e-handel som ett viktigt område?

- Ja, det är ju framtiden. Klart att även vi ska vara med där. Men vi skyndar lite långsamt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta