Annons

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp Claes Salomonsson

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp

2016-02-05 12:57

Efter lyckade tester med e-handel till Axfoods anställda öppnar ett fåtal Willys- och Hemköpsbutiker i vår upp möjligheten för kunder att e-handla.

För ungefär ett år sedan inledde Axfood, som äger Hemköp och Willys, tester på e-handel i begränsad omfattning. Till en början gällde testet bara butiken Hemköp Torsplan i Stockholm, och det var endast ett hundratal Axfood-anställda som kunde handla. Sedan dess har företagets e-handelstest vuxit till att omfatta ytterligare två butiker, varav en Willysbutik, i Stockholm och Göteborg, men det var fortfarande bara Axfood-anställda som fick handla.

Start med fyra butiker 

Nu går Axfood in i vad Claes Salomonsson, presschef på Axfood, kallar "testperiod tre" med totalt fyra butiker, men det är fortfarande bara anställda som får handla.

- Om allt går väl ska vi någon gång under våren gå i skarpt läge och testa att sälja även till så att säga vanliga kunder, säger han.

De butiker som kommer att ingå i satsningen när det är dags för det skarpa läget är Willys i Kungsbacka, Rissne och Länna samt Hemköp i Stäket. Det är bara personer som har någon av de här butikerna som sin hemmabutik som kommer att kunna handla i e-handeln, som kommer att sälja så kallat lösplock.

Det är ännu oklart om maten kommer att levereras hem till kunderna, eller om de som e-handlat själva får hämta upp sina varor i butik.

Annons
Annons
- Det är fullt tänkbart att det blir båda varianterna. Det är bland annat det utredningen ska visa.

Har ni planer på att ta det här till fler butiker?

- Tanken är förstås att någon gång framöver även ta med andra platser i Sverige, men när det blir är oklart, säger Claes Salomonsson.

Har investerat 50 miljoner

Enligt Claes Salomonsson har Axfood, som sedan tidigare har en del erfarenhet på området efter att ha sålt till Linas Matkasse, hittills investerat 50 miljoner kronor i sin e-handelssatsning. Företaget räknar med att det kommer att ta mellan fyra och fem år innan projektet är lönsamt.

Men ni måste ju ändå se e-handel som ett viktigt område?

- Ja, det är ju framtiden. Klart att även vi ska vara med där. Men vi skyndar lite långsamt.

Johanna Allhorn

På plats i Las Vegas

Vår Chefredaktör är denna vecka i Las Vegas och rapporterar direkt från e-handelskonferensen Shoptalk.

Annons
Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Annons
Annons
Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Första omnibutiken öppnad i grannlandet

Clas Ohlson lanserar sitt omnikanalskoncept i Norge.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Campadre söker:

Online marketing specialist

Hövding Sverige AB söker:

Sales Manager Marketplace/E-Commerce

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem