Annons

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp Claes Salomonsson

Premiär i vår för e-handel hos Willys och Hemköp

2016-02-05 12:57

Efter lyckade tester med e-handel till Axfoods anställda öppnar ett fåtal Willys- och Hemköpsbutiker i vår upp möjligheten för kunder att e-handla.

För ungefär ett år sedan inledde Axfood, som äger Hemköp och Willys, tester på e-handel i begränsad omfattning. Till en början gällde testet bara butiken Hemköp Torsplan i Stockholm, och det var endast ett hundratal Axfood-anställda som kunde handla. Sedan dess har företagets e-handelstest vuxit till att omfatta ytterligare två butiker, varav en Willysbutik, i Stockholm och Göteborg, men det var fortfarande bara Axfood-anställda som fick handla.

Start med fyra butiker 

Nu går Axfood in i vad Claes Salomonsson, presschef på Axfood, kallar "testperiod tre" med totalt fyra butiker, men det är fortfarande bara anställda som får handla.

- Om allt går väl ska vi någon gång under våren gå i skarpt läge och testa att sälja även till så att säga vanliga kunder, säger han.

De butiker som kommer att ingå i satsningen när det är dags för det skarpa läget är Willys i Kungsbacka, Rissne och Länna samt Hemköp i Stäket. Det är bara personer som har någon av de här butikerna som sin hemmabutik som kommer att kunna handla i e-handeln, som kommer att sälja så kallat lösplock.

Det är ännu oklart om maten kommer att levereras hem till kunderna, eller om de som e-handlat själva får hämta upp sina varor i butik.

Annons
Annons
- Det är fullt tänkbart att det blir båda varianterna. Det är bland annat det utredningen ska visa.

Har ni planer på att ta det här till fler butiker?

- Tanken är förstås att någon gång framöver även ta med andra platser i Sverige, men när det blir är oklart, säger Claes Salomonsson.

Har investerat 50 miljoner

Enligt Claes Salomonsson har Axfood, som sedan tidigare har en del erfarenhet på området efter att ha sålt till Linas Matkasse, hittills investerat 50 miljoner kronor i sin e-handelssatsning. Företaget räknar med att det kommer att ta mellan fyra och fem år innan projektet är lönsamt.

Men ni måste ju ändå se e-handel som ett viktigt område?

- Ja, det är ju framtiden. Klart att även vi ska vara med där. Men vi skyndar lite långsamt.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem