Prenumerationstjänster är det nya svarta i Sydkorea

Prenumerationstjänster har slagit stort i USA och har på senare tid börjat dyka upp på bredare front i Europa och Sverige. Nu har modellen även letat sig vidare till Sydkorea, ett land med hög Internetpenetration och som fått ett rejält uppsving med nystartade e-handelsföretag.

E-handeln i Sydkorea såg en tillväxt på 16 procent under 2012 och enligt statliga, Statics Korea, var e-handelsmarknaden i landet värd imponerande 895 miljarder dollar under förra året. De senaste fyra åren har man sett ett rejält uppsving när det gäller nystartade e-handelsföretag, och det nya svarta verkar vara prenumerationstjänster som ploppar upp likt svampar ur marken.

En av de nya svamparna är 10Box, en e-handelssajt för gravida kvinnor där medlemmar kan köpa enskilda produkter eller prenumerera på månatliga leveranser med omsorgsfullt utvalda artiklar för blivande mammor.

Annons

Boxarna kan innehålla allt från böcker och sunda livsmedel till underkläder. Företaget har vuxit snabbt och bolagets intäkter väntas landa någonstans runt 450 000 dollar i år.

Grundaren Paek Jin-joo var själv gravid med sitt första barn när hon insåg hur svårt det var att räkna ut vad hon behövde veta och köpa som blivande mamma. Och att spendera flera timmar på nätet var allt för tidskrävande.

– Jag tänkte för mig själv hur bekvämt det skulle vara om någon kunde ge mig tips och hjälpa mig shoppa de produkter som är nödvändiga för gravida kvinnor, säger Paek Jin-joo som startade 10Box, i oktober förra året.

Konkurrensen ökar

Men 10Box är inte den enda e-handelssajten som anammat den prenumerationsbaserade e-handelsmodellen. En modell som ger företagen en viss trygghet genom återkommande intäkter och gör det möjligt för dem att bygga upp lojalitet bland konsumenterna.

Exempel på andra nystartade nätbutiker är Memebox och byBox som är verksamma inom kategorierna skönhet, respektive smycken.

Men det finns också en baksida för denna nu blomstrande affärsmodell enligt landets experter. Mycket till stor del för att konkurrensen börjar öka och för att det nu finns en uppsjö av sajter som erbjuder abonnemang på skönhetsprodukter likt Memebox.

– För att få en bra start sätter många nystartade företag sin verksamhet i riskzonen genom att erbjuda produkterna till ett allt för lågt pris. Samtidigt bör konsumenterna vara uppmärksamma på falska sajter och inte registrera sig för abonnemang utan att tänka efter noga, säger Lee Seung-Hwan, analytiker på Samsung Securities.

Annons

Göra en låda för barn

Men Ha Hyung-Seok, vd för Memebox, är inte orolig för egen del. Hans företag skickar i dag 20 000 skönhetsboxar med posten varje månad och under årets första sex månader uppgick omsättningen till 1,34 miljoner dollar.

– Vi väljer noggrant ut våra produkter baserat på den nuvarande skönhetstrenden. Det finns många kvinnor där ute som vill uppleva så många skönhetsprodukter som möjligt, och det dyker upp nya produkter nästan varje dag, säger Ha Hyung-Seok.

Och inte heller Kan Ho-sup som driver byBox tror det är någon fara på taket, snarare ser han en enorm potential. Under juli månad tog han fram en extra box för manliga kunder på grund av det växande modeintresset bland koreanska män.

– Jag kan göra en låda för barn också. Det finns inga gränser i den här branschen, säger Kan Ho-sup.

Källa: WSJ

Annons