Annons

Pressade av 16 miljoner Kina-paket - kräver Sverige-lösning Kinapaketen väller in och undgår ofta moms

Pressade av 16 miljoner Kina-paket - kräver Sverige-lösning

2018-12-04 10:50

Över 43 000 Kinapaket om dagen.

Danmark kämpar vidare med ökade mängder Kinapaket. E-handelsappen Wish pekas inte ut direkt, men enligt branschorganisationen FDIH är den danskarnas tredje mest populära butik att handla ifrån. Nu rapporterar DR, med stöd av siffror från PostNord, att Kinapaketen till Danmark har tredubblats på tre år.

"Snuvade på moms i stor skala"

Just nu tar Danmark emot i snitt 43 287 paket per dag ifrån Kina och för hela 2018 väntas det totala antalet nå upp till 15,8 miljoner paket.

- Det är djupt oroande. Vi vet att vi blir snuvade på moms i stor skala och med den här stora ökningen är vi rädda för att danska företag utsätts för ännu mer orättvis konkurrens, säger Lone Rasmussen, marknadschef på Dansk Erhverv, till DR.

Försändelser från utanför EU som beräknas ligga under 80 danska kronor i värde skickar PostNord direkt vidare till de danska konsumenterna och detta sägs utnyttjas av kinesiska handlare. Hälften av alla Kinapaket till Danmark ska i år ha värderats till under 80 kronor av PostNord, enligt DR.

LÄS ÄVEN: Wish-boomen tillbaka - 1 miljon paket till Sverige

FDIH har sedan en tid tillbaka jobbat för att Danmark ska införa ett liknande system som PostNord har gjort i Sverige. Där man ingått avtal med marknadsplatsen Wish, för inbetalning av moms, samt infört moms vid första kronan istället för att ha en minimigräns.

- Vi har också föreslagit att man kikar mot Sverige, som har lyckats med att tvinga Wish.com att debitera rätt moms. Det borde Danmark också göra medan vi väntar på att EU ska komma fram till bättre lösningar, sade FDIH:s vd Niels Ralund i november.

LÄS ÄVEN: Danska e-handlare avundas den svenska Wish-lösningen

Annons
Annons

Danska politiker har också varit positiva till att eventuellt gå ur Världspostföreningen (UPU) för att ta bort Kinas portofördel, som också bidrar till snedvriden konkurrens för inhemska e-handlare.

LÄS ÄVEN: Politiker har fått nog av Kinas fördel - vill lämna UPU

Väntar på nya EU-regler

Den danska regeringen verkar dock inte vara sugen på att göra några större förändringar innan EU har tagit tag i saken.

- Minimitröskeln [Red anm. 80 kronor] försvinner 2021 eftersom nya EU-regler införs. Vi kan gå ut och skapa nya regler och bygga nya kontrollmöjligheter och starta nya IT-system, men det är inte meningsfullt när nya EU-regler kommer om några år, säger skatteminister Karsten Lauritzen (V) till DR.

Problemet verkar ligga i att man måste ta bort minimigränsen om PostNords svenska lösning också ska fungera i Danmark. Det danska tullverket ska nu genomföra en grundlig undersökning av paketflödet för att se om de kinesiska e-handlarna anger rätt värde på försändelserna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta