Pressade marginaler tvingar ut kedjorna på nätet

Tidningen Computer Sweden (CS) publicerade i natt en artikel med rubriken "Sista vågen för e-handeln". Denna artikel tar upp det vi nyligen pratat om. De gamla traditionella butikskedjorna är på väg ut på nätet. Speciellt i klädbranschen som sett sin försäljning sjunka med 5,2 procent i år. Detta samtidigt som näthandeln, om än bara 5 procent av den totala handeln, växer starkt oavsett ekonomiskt klimat.

– Vi har länge undrat varför de stora kedjorna inte tagit steget till e-handel. Hittills har marknaden dominerats av de gamla postorderföretagen och renodlade e-handelsföretag som inte har butiker, säger Jonas Arnberg, konsultchef på Handelns Utredningsinstitut.

Annons

En anledning till att den traditionella handeln tidigare varit skeptiska till e-handel sägs vara rädslan att förlora merförsäljning.

– Går man ut från Ikea eller Clas Ohlson har man nästan garanterat med sig mer än man tänkt sig från början. Men i webbutikerna blir det inte så – bara e-bokhandlarna har lyckats att få till det med sina tips om andra böcker, säger Jonas.

Jonas tror också att de traditionella kedjorna har många fördelar när det kommer till näthandel:

– Kedjorna har så många fördelar – de är välkända och etablerade vilket gör att det känns tryggt att handla hos dem. De har utbyggd logistik och butiker som de kan använda både för utlämning och när kunderna behöver byta en vara, påpekar Arnberg.

Han varnar dock butikerna för att ta för lätt på uppgiften att flytta ut sig på nätet:

– Konkurrensen är absolut inte mindre där än i den traditionella handeln – det går inte att se på näthandeln bara som en extra kanal.

Ni kan läsa hela artikeln här hos Computer Sweden.

Annons
Annons