Prime Day sänkte brittiska näthandlare under juli

Sämsta utvecklingen på fyra år.

Brittisk e-handel växte endast med 11 procent i juli, vilket ska vara den sämsta tillväxten på fyra år enligt distanshandelsorganisationen IMRG:s mätningar. Konverteringen hos nätbutikerna ska dock ha varit hög och hamnade på 5,8 procent. Men även om många av besökarna handlade något så var trafiken lägre än vanligt.

Enligt IMRG så tyder detta på att perioden har präglats av kampanjer och rabatter. Amazons stora shoppingdag Prime Day, som enligt nätjätten växte med hela 60 procent, inföll den 11 juli. IMRG misstänker att dagen ifråga har stulit en hel del av e-handelsköpen under juli och tvingat andra e-handlare att kampanja med rabatterade priser.

Annons

- Det faktum att konverteringen inte matchades av en liknande ökning i omsättningen tyder på att många satsade på rabatterade priser under under juli, konstaterar IMRG och påpekar att många e-handlare förmodligen varit pressade av Amazons Prime Day.

Inflation också en faktor

I en enkätundersökning ska dock 87 procent av tillfrågade brittiska e-handlare ha sagt att Prime Day inte påverkat deras försäljningsstrategi under sommarmånaden.

- Prime Day är ett etablerat event i kalendern nu och det kan, om vi tittar på månadens resultat, ha påverkat utvecklingen, även om andra faktorer - till exempel stigande inflation och konsumentförtroende - också spelar in, säger Justin Opie, VD på IMRG.

Annons